- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1947. Trettonhundratalet /
59

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Johnny Roosval: Uppsala—Gotland—Vadstena

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Johnny Roosval:

UPPSALA—GOTLAND—VADSTENA

i.

Det var midsommartid år 1300. Morgonsolen flödade genom
de nya glasmålningarna och förvandlade kapellet till en
badbassäng av färger. På bassängens botten, det vill säga på kapellets
golv, stod två män. Det var gotlänningen med hammare och
mejsel i händerna — han, som huggit masverket i fönsterna —
och fransmannen med krösjärnet, som var vitriarius, det vill säga
glasmålare. »Jag är nöjd med mitt glas», sade han och pekade
med sitt järn (som man knipsar glasmosaikens bitar med i de
rätta konturerna), »jag är mycket belåten med Kristi kött och
blod i mina glasfärger; när morgonsolen skiner som nu, ser du
hur Guds blod liksom löser sig ur glaset och blir till ett bad till
ny födelse som prästerna säger. Jag är mycket nöjd med mitt
verk.» — »Jag är också nöjd med vårt ver k», sade gotlänningen,
»jag badar också i glasmålningens böljor, men, mon ami, vad
vore badet utan badkaret? Vad vore glasmåleri utan mur och
masverk? Ett stycke trasigt glas på sophögen.» — »Du har rätt
broder tailleur de pierre», svarade fransmannen; »vårt
gemensamma verk är gott». — »Olio la la», kom en tredje röst i
konserten med samma parisiska accent. Det var Magister Operis
själv, arkitekten med den stora passaren i handen, Etienne de
Bonneuil. »Vem är det som ritat kapellet? Vem har satt måtten,
vinklarna och proportionerna? Ni vet väl att konsten utan
matematiken är intet! Jag är nöjd med mitt verk. I hela Europa på
denna sidan Rhen finns icke maken till Uppsala domkyrka så
som jag ritat henne! Ingen annanstädes finns en så äkta parisisk
plan och sektion som här. Jag är nöjd och högvördiga
domkapitlet är nöjt med mig, ty jag följer kontraktet och mer till. Vad säger
kontraktet: göra Uppsala domkyrka efter Notre Dame i Paris. Nu
är hon också precis lika lång som det stora Frankrikes förnämsta
katedral och har ännu finare höjdproportioner än Notre Dame,

Till vänster: Uppsala domkyrka. Blick från koret mot väster. Mittskeppets höjd-

proportioner är med sina rent franska mått enastående i hela Nordeuropa.

6. STF 47.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:10:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1947/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free