- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1947. Trettonhundratalet /
94

(1886)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Johnny Roosval: Uppsala—Gotland—Vadstena

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Johnny Ro o sv al

lig porträttkaraktär. Ehuru idealiserad har också den berömda
»extatiska Birgitta» (STF:s årsskr. 1944, sid. 72) samma
porträtt-artade egendomlighet, nämligen en viss påsighet i kinderna.

Dessa två bilder har skapats omkring 1435 eller något senare.
Om de uppträder här, är det icke blott för att vittna om att ett
1300-talsporträtt funnits och tjänat till förebild, utan även för
att visa Margaretagotikens begränsning. Vi ser i de två
Birgittastatyerna hur den sköna höggotikens kurvor återkommit. Vi vet
att Linköpings domkyrka i början av 1400-talet vidgas med
poly-gont kor, omgång och kapellkrans. Sankt Karin i Visby får sitt
polygona korutsprång. Det är en ny tid, men också en återgång
till det romantiska och komplicecade smakidealet från
1300-talets början, en ny tid kallad »den mjuka stilens», som dock
endast tar en tredjedel av det nya seklet i anspråk. Det är en
kort reaktion, efter vilken realismen fortsätter sin bana, dubbelt
mer radikal än förut.

Märk nu: vi har gjort en resa för nöje och studier. Vi har gjort
tre besök i historiens höghus, 1300-talets våning, som har tre rum.
I vart och ett mötte vi en varelse av eget lynne. Den höggotiska
bodde i första kammaren, en förnäm, präktigt utstyrd, talför
genius, som bröt på franska, studerat i Paris och här tagit Uppsala
till huvudkvarter. — I andra kammaren satt kontragotiken,
tung och tjockmagad, hälsande högljutt på svenska, med ett
fantastiskt minspel som växlade mellan skratt och nödskrik. Han
var född i Visby, men som alla gotlänningar vida berest och med
engelska släktingar i Linköping. — I tredje kammaren
presiderade den enkelt men korrekt klädda Mar g ar et a-ti den, rak,
distinguerad, men hennes väggar strålade av färg som de
skönaste gobelänger. Denna ande var den mest internationella av alla,
med minnen från Italien, Spanien, Böhmen och Polen. Därmed
var det slut på 1300-talets våning. Innan vi lämnade huset tog
vi som nyfikna turister trappan upp till 1400-talet och fann i
första kammaren en invånare som var märkligt lik den i första
rummet i våningen nedanför, återigen en mjuk skön gotik! Är
det kanske tingens ordning? Varje sekel tre lynnen: elegant —
grotesk — klassisk, eller bättre: charmerande — överdriven —
lagom, eller: linearisk — plastisk — målerisk.

94

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Mar 8 22:01:41 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/stf/1947/0096.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free