- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1947. Trettonhundratalet /
155

(1886)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andreas Lindblom: Ur 1300-talets bildvärld

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ur 1 300-hundratalets bildvärld

på hans lekamen, där det var möjligt att urskilja den för allt
blodets skull. Kinderna voro hopdragna invid tänderna,
revbenen voro bara så att alla kunde räknas . . . näsan blek och tunn.
Hela kroppen skalv, då hjärtat brast. Och då föll hans haka och
skägg ned mot bröstet . . . Hans mun förblev öppen som när han
gav upp andan, så alt tungan och tänderna och blodet syntes i
munnen. Ögonen voro till hälften öppna och vända nedåt. Och
hela hans döda lekamen sjönk ihop.»

Med ruskig realism skildrar Birgitta sålunda i fjärde boken
av sina Uppenbarelser hur hon fick skåda Kristi pina och död
från början till slutet. Man märker av detaljerna att hon själv sett
liknande ting i verkligheten, både i Sverige och Italien hade ju
allmänheten rika tillfällen till studier på avrättningsplatserna.
Vad det svenska helgonet i denna gripande uppenbarelse ger
uttryck åt är just trettonhundratalets nya uppfattning av den
Korsfäste. Tidigare århundradens konstnärer hade i honom sett
en ännu i döden triumferande konung, med gyllne krona på sin
hjässa. »Rex a ligno dum regnavit» — när konungen regerade
från trädet — så börjar en välkänd hymn från den tiden. Men de
italienska franciskanerna hade under loppet av tolvhundratalet
utbrett en ny, på en gång skakande och sublim krucifixkult. Den
sköna hymnen »Stabat mäter», som tar sikte på denna
blods-mystik, är också författad av en franciskanermunk, Jacopone
da Todi, död 1306.

Triumfkrucifixen i Östra Husby och Råda, av vilka det
sistnämnda här avbildas i färg, visar oss att den nya uppfattningen
av den lidande Frälsaren under 1300-talets förra hälft hunnit
upp till vårt land. I Råda lyser korset emellertid intressant nog
ännu i guld och färger. F21jest lämnar den blodbestänkta kroppen
(troligen ommålad 1494) intet övrigt att önska i fråga oin
realism. Alltjämt tycks dock konstnären avse att framställa
Frälsaren såsom levande, medan det gripande triumfkrucifixet i
Östra Husby — ett verk ur Linköpingsskolan — med sitt
uttryck av ändlös förtvivlan och munnens stela halvöppenhet
illustrerar Birgittas ovan återgivna beskrivning av själva
dödsögonblicket. Säkert är Östra Husby-krucifixet några årtionden
yngre än det i Råda; vi lägger också märke till att det praktfulla
korset blivit utbytt mot en naturlig trädstam, nödtorftigt kvistad.
Korset har alltså på allvar förvandlats till Livets, av otaliga
hymndiktare besjungna träd, till »trädens drottning», som bär

12. STF 47.

155

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Mar 8 22:01:41 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/stf/1947/0157.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free