- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1947. Trettonhundratalet /
161

(1886)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gösta Berg: Bondeliv i helg och söcken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gösta Berg:

BONDELIV I HELG OCH SOCKEN

Vilken oerhörd betydelse måste inte bilden ha haft i en tid när
människornas ögon ännu inte mättats av allt det som i våra
dagar bjuds i tidningar oeh böcker, på etiketter och affischer, från
biografernas vita dukar eller i ljusreklamens eldskrift mot
nattsvart bakgrund. På 1300-talet hade man inte många
motsvarigheter härtill, även om vi måste förutsätta att åtskilligt av mer eller
mindre primitiv folklig konst spårlöst gått till spillo sedan dess.

Men det fanns ett viktigt undantag! Kyrkan förstod redan från
kristnandets första tid att i sin förkunnelse ta bildkonsten till
hjälp. Den bildrikedom, i målning och skulptur, som är
utmärkande för våra medeltida gudstjänstlokaler, är ett utslag av denna
strävan. Och den nöjde sig inte med att pryda de stora templen i
stiftsstäder och vid kultplatser. Med användande av enklare
konstnärer sökte även bönderna efter ekonomisk förmåga att i
miniatyr efterbilda katedraler och klosterkyrkor.

Den bildvärld, som tillkom på detta sätt, har i icke ringa
utsträckning blivit bevarad till våra dagar. Den var emellertid i
regel begränsad till en vid krets av allmänt europeiska motiv och
hämtade sin inspiration ur den bibliska historien och ur
helgonlegenderna. Detta hindrar naturligtvis inte, att vi gärna vill
misstänka, att många av dessa bilder också färgats av konstnärens
dagliga omgivning och egen erfarenhet, där själva ämnet inbjudit
honom till att framställa något välbekant.

Det ligger överhuvudtaget nära till hands att tillerkänna dessa
skulptörer, som sannolikt i de flesta fall arbetade på platsen och
som i regel också var kyrkornas arkitekter, större
verklighetstrohet än målarna och de träsnidare, vilkas alster var mobila och
ofta hamnade långt från tillverkningsorten. Men vi vet alldeles för
litet om hur de fick sin utbildning och använde sina skissböcker
för att kunna säga något bestämt i sådana fall. En mängd för vår
folkliga kultur främmande element i bildframställningarna både
från 1300-talet och följande sekel är tvärtom ägnade att göra oss

161

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Mar 8 22:01:41 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/stf/1947/0163.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free