- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1947. Trettonhundratalet /
165

(1886)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gösta Berg: Bondeliv i helg och söcken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bondeliv i helg och socken

Som överallt på andra håll i det medeltida Sverige spelade ölet
en stor roll på Gotland. Man kan se det redan av Gotlandslagens
uppgift om bröllopet, där det konsekvent säges, att detta
»drickes» och att »minnesskålar skola iskänkas så många, som
husbonden vill före Marie minne» — det vill säga före skålen för Jesu
moder, som måste haft sin bestämda plats i fitualen. »Men efter
Marie minne skall envar ha hemlov och öl bäres ej längre in.»
Men även en straffbestämmelse som denna säger en del: »På ting
där landets ärenden och landets nödtorft förhandlas, skall ingen
föra öl till salu, utan att han blir saker till tre marker penningar».
Samtidigt har det sitt stora intresse att se, att man hos
gotlandsbönderna — ty det måste vara sådana bilden framställer —
nyttjade dryckeskannor av tenn, vilket vittnar om befolkningens även
eljest betygade välmåga och kontinentala förbindelser. Hos deras
uppsvenska gelikar skulle det dröja tre eller fyra århundraden,
innan sådana kostbarheter införlivades med bohaget och ersatte
de laggade trästånkorna.

Nästa scen är redan svårare att tolka. I förgrunden ligger en
bår och bakom den ser man en man i en inte ovanlig medeltida
hatt med smalt brätte och en annan i en toppformad
huvudbonad, som med god vilja kan tolkas som en biskopsmitra. Är det
kyrkans grundläggning som avbildas och är de båda männen
sysselsatta med att gemensamt lägga ned den första murstenen?

Därefter följer i portalen ett par intressanta motiv, som
emellertid för närvarande icke kan tolkas. Bland annat en man, som
rör med ett egenartat redskap i en eldstad, — ovanför denna
hänger en stengryta, bandad med tre järnbeslag. Intill sitter i en
kubbstol(?) en kvinna med en åtsittande karpus på huvudet och
håller i famnen en djurliknande figur med lång svans.

Efter ett mellanspel med en otydligt tecknad mansperson, som
höjer ena armen emot den just i hörnet skulpterade blomman,
finner vi på nytt en realistisk scen. Två män har uppenbarligen
kommit i tvist vid spelbordet. Den ene drar redan sin dolk, medan
den andres hand ännu vilar på fästet. Men de luggslitas! Det hela
försiggår även här inomhus, de är båda utan huvudbonader.
Konstnären har fullt tydligt klargjort, att det gäller enkelt
tär-ningspel, fastän det äger rum vid ett spelbord eller rättare på en
spelbricka. Man använder tre tärningar, så som seden var sedan
antikens dagar, ehuru redan Snorre Sturlason på 1200-talet
känner till spelet med två tärningar. Bilden går så långt i detaljtrohet,

165

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Mar 8 22:01:41 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/stf/1947/0167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free