- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1947. Trettonhundratalet /
176

(1886)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - G. N.: Korstolarna i Lunds domkyrka

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Plan över korstolarnas
nuvarande uppställning i
Lunds domkyrka.
Upptill norra stolraden,
nedtill den södra och till
höger ofliciantstolen i
absidens /ond.

deltidskyrkor på kontinenten, kvarstår korstolarna i Lund såsom
de märkligaste och rikaste stolskulpturer från denna tid i hela
Nordeuropa.

Lundensiska konsthistoriker—främst Ewert Wrangel och Otto
Rydbeck — har hjälpt oss att förstå bildinnehållet i stolarnas
sällsamma skulpturskrift. Där möter vi sålunda de fyra stora och de
tolv mindre profeterna. Där kan vi följa arbetsårets lopp i tolv
månadsbilder med motiv från hushåll, sådd och skörd, jakt och
slakt. Där tecknas de stora skapelsescenerna i Gamla
testamentet och de första människornas öden, från Adam till Noak, där
träder patriarkerna Jakob och Moses fram, Simson bryter upp
lejonets käftar och kung Salomo mottager drottningen av Saba.
Hela serier av parallella scener ur Gamla och Nya testamentet
svarar varandra i en skulptural växelsång, och bland alla dessa
högtidliga eller dramatiska bibliska situationer smyger det sig —
med en typiskt medeltida blandning av högt och lågt — in ett
antal djurskepnader ur fabelns och folksagans värld. Drastiskt och
åskådligt karakteriseras gårdens husdjur och skogens villebråd
men också groteska fantasifoster, som zoologerna aldrig kunnat
stoppa upp men som ofta skymtade i medeltida bilderböcker.

Denna rika bildvärld, som famnar profeternas patos och
folkfantasins krumsprång, har formats i den motspänstiga skånska
eken med de mest primitiva verktyg: järn av olika former,
spikar, borrar. Dess konstnärliga värde växlar från detalj till
detalj, men i sin helhet utgör den något av det skönaste och mest
suggestiva som den svenska medeltiden frambragt under sin
mångsidiga samverkan med det kontinentala kulturlivet.

G. N.

176

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:22:56 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/stf/1947/0178.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free