- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1950. Sextonhundratalet /
189

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigurd Wallin: Urgammalt och högmodernt i Erik Dahlbergs Sverige

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sigurd Wallin:

URGAMMALT OCH HÖGMODERNT I
ERIK DAHLBERGS SVERIGE

IN ittonhundratalet hade vetat bra litet om hur sextonhundratalets
Sverige såg ut om inte Erik Dahlbergs teckningar funnits kvar. Erik
Dahlberg var på ständiga tjänsteresor under en tidrymd lika lång
som de tre Karlarnas sammanlagda regeringstid. Han såg Sverige
från alla vägar och farleder. Han såg med ett vetgirigt intresse för
allt. Han utbildade i sin första ungdom en god ritförmåga och han
använde den påpassligt och ihärdigt att fästa minnesbilderna från
de otaliga resorna på papperet. Han tecknade med ett stort mål för
ögonen, Sveriges förhärligande inför världen. Men själva den
omedelbara konstnärsglädjen att forma i bild vad ögat ser framför sig
lyser från hans blyertsskisser tvärs igenom alla deras övriga höga
ändamål. Han har till exempel med några raska penndrag skildrat
Nyköpingsåns utlopp, så att varje 1900-talets Nvköpingsbo genast
känner igen sig, trots att land- och vattenförhållanden har skiftat
och Brandholmen blivit tungt belagd med industribebyggelse.

Erik Dahlbergs levnad omfattade det svenska stormaktsväldets
framväxt och hela dess högperiod. Och han levde med i detta stora
händelseförlopp på själva valplatserna och med en exceptionell
intensitet. Han kände väl den unga stormaktens ställning. Och han
kände ett ansvar för att stormaktsvärdigheten iakttogs och
demonstrerades med all den magnificens en ceremoniöst tänkande
tidsålder betraktar som självklar. Sverige som ett högmodernt
europeiskt rike skulle göras känt för det övriga Europa. Det tiptop
nya riket var emellertid också det urgamla Sverige, gärna alla andra
rikens urhem. Detta var ett förhållande som — trots motsatsen —
lika naturligt som moderniteten var en bärare av rikets ära.

Därför — när Sveriges ära skulle basunas ut över världen i ett
överväldigande bildverk — blev det nya och det gamla de två
elementen i den stora enheten, det blev självklart och naturligt Svecia
antiqua el hodierna, forntidens och nutidens Sverige.

15. STF 50.

189

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:11:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1950/0191.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free