- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1950. Sextonhundratalet /
267

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sixten Strömbom: Kring några 1600-talsporträtt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sixten Strömbom:

KRING NÅGRA 16OO-TALSPORTRÄTT

Hin svensk porträttkonst i vår tids mening får man inte vänta sig
att finna förrän under 1500-talet. Det behövdes Gustav Vasas
sekularisering av kyrkan och dess kulturella funktioner för att porträttet
skulle kunna få den individuella och avgjort världsliga karaktär,
som hör samman med den nyare tidens skaplynne. Kungen var
veterligen själv den förste här i landet som sökte åstadkomma serier
av familje- eller anporträtt. Eljest tjänade porträttkonsten under
hans tid främst representativt politiska syften. Så utbyttes emellanåt
porträtt vid underhandlingar med främmande furstar, och den
hovkonst som på detta sätt underhölls, röjer tydligt till stil och
människouppfattning de politiskt-kulturella förbindelsernas växlingar,
först tyska, senare nederländska. Under sönerna knöts nya
förbindelser genom inkallade hovkonstnärer som påfallande elegant och
med säker karakteriseringskonst målade i anslutning till
spanskitalienska stilideal. Vid sidan av kungahuset hörde adeln och det
högre prästerskapet till den nya konstartens gynnare. Antalet
bevarade verk är dock mycket ringa. Minnesvärda familjetilldragelser
såsom trolovning, äktenskap och död synes ofta ha givit anledning
till porträttering. Man har ibland kunnat anlita någon av de
svenska hovkonstnärerna men det måste också förutsättas, att under
1500-talet andra mindre officiella konterfej are ambulerat mellan
godsen och även i någon mån sträckt sin verksamhet till
prästgårdar och borgarhem.

Sextonhundratalet kan betraktas som den svenska porträttkonstens
första stora sekel och samtidigt det första som till eftervärlden
lämnat vad man kan kalla ett tidsansikte. Men detta ansikte är inte
entydigt. Sammansatt av drag från tre generationers porträtt, skiftar
det från strävt provinsiellt allvar och sipp jungfrulighet till krigisk
myndighet och blid fägring och övergår slutligen till den tredje
generationens människor präglade av barockens sällskapskultur och
klädlyx. Vägen är lång från Karl IX-tidens sträva, fysionomiskt

267

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:11:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1950/0269.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free