- Project Runeberg -  Stora teatern i Göteborg 1893-1929 /
13

(1929) [MARC] Author: Axel Fromell - Tema: Göteborg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förord

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ställningens öppnande: en festmarsch av Lill-Erik Hafgren, i :sta
och 2 :dra akterna av HofFmanns äventyr och 2 :dra akten av
Tannhäuser, ett verkligt kraftprov av en icke större ensemble.
Vid dessa föreställningar var orkestern förstärkt av
medlemmar från Göteborgs Orkesterförening, vilket även varit fallet vid
större operaverks framförande i allmänhet.

De smickrande uttalanden, som gjordes av långväga resenärer
från främmande länders metropoler vid detta tillfälle, voro fullt
berättigade, ty på en högre ståndpunkt har väl det konstnärliga
arbetet på denna scen aldrig legat. Därtill medverkade också
främst sådana krafter som: Gustaf Bergman, Poul Kanneworff,
Lill-Erik Hafgren, Martin Öhman, Nils Svanfeldt, Karl Kinch,
Oscar Tjernberg, Eric Åby och John-Erik Strandman, Elin
Lejdström, Inga Peters, Hjördis Wahlgren, Signe
Rydberg-Ek-löf och Greta Ahlberg samt Johannes Fönss och Ivar Andrésen.

Men ännu i dag visar vår lyriska scen, vad den verkligen kan
prestera, när det riktigt gäller. Framförandet av Fidelio, däri
de båda systrarna Greta och Ingalill Söderman gjorde en bemärkt
insats, var en given succés och premiären för Sverige av Carl
Nielsens Saul och David blev den största framgång, som teatern
under sin nuvarande energiske chef Karl Kinch upplevat. Vad
Poul Kanneworff, som varit teatern trogen sedan 1920, betytt för
dess konstnärliga utveckling, fick man då ett lysande exempel på.
Instuderingen av det musikaliska arbetet var anförtrott åt Olav
Kielland, som därmed lade en ny seger till flera föregående och
ställde sig i första planet som en framstående orkesterdirigent. De
förnämsta solisterna Kirsten Flagstad-Hall, Conrad Arnesen, Eric
Äby, Karl Kinch, Eric Laurent och Eric Zetterman samt de mäktiga
körerna och den förstärkta orkestern gjorde all heder åt detta
undersköna opus, som verkar mera oratorium än opera i vanlig mening.

Sedan dessa rader skrivits, har ledningen framfört Verdis
mest kända skapelse Aida, som aldrig förr givits i Göteborg,
och till stor glädje för teaterns vänner blev det en glänsande
succés. Matti Rubinsteins storslagna tolkning av detta
underbara verk, som fordrar orkester och kör av betydande
dimensioner, och hans eminenta förmåga att sammanhålla och
entusiasmera sina skaror både på scenen och i orkesterdiket kommer här

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:12:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stgbg/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free