- Project Runeberg -  Stora teatern i Göteborg 1893-1929 /
166

(1929) [MARC] Author: Axel Fromell - Tema: Göteborg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Spelåren 1893-1929

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ungdomsvänner, Prosper Block i En papperslapp och Brichanteau
i En parisare.

Turné Betty Hennings: hrr Hellemann, Holger Hofman,
Johannes Nielsen, Albrecht Schmidt och Wiggo Wiehe samt fruarna
Borchsenius, Betty Hennings, Julie Möller och Anna Larssen.

* *

*



SPELÅRET INLEDDES AV von der OSTEN.

Efter genomgången restaurering tedde sig teaterns salong nu i
ett avgjort festligare skick, och särskilt den nya ridån beundrades
vederbörligt. En mittgång på parkett vart emellertid föremål för
kritik, von der Osten bjöd nu på ett flertal nyheter: ett tyskt
historiskt skådespel, Greve Essex samt Maurice Hennequins
lustspel Ett hår av Hin, dagens stora teaterevenemang: det hade bland
annat gått över 20b gånger i Berlin. Med den tredje nyheten,
Sardous Manhaftiga kvinnor, råkade emellertid von der Osten
ganska olyckligt ut: den befanns både underhaltig och — förut
spelad. Vidare nyheter voro Peter Nansens Kamrater, den
franska farsen Ett fiffigt knep, också en dåtida stor
publiksuccés, Anna Wahlenbergs komedi På vakt samt den med
förväntningar motsedda dramatiseringen av George Du Mauriers
roman Trilby, vilken på sitt segertåg runt världen nu slutligen
kom hit. Det märkliga var emellertid, att varken romanen eller
dramatiseringen gjorde någon särskild lycka i Göteborg. Den
sista nyheten var Hauptmanns Formannen Henschel, som nu för
första gången gick över en nordisk scen och som fick särskilt
god press. I alla dessa pjäser hade Lotten Seelig-Lundberg ett
senterat gästspel.

Oscar Lomberg hade en längre operasejour med ett
flertal fin-fina gäster och varunder också en operett kom med,
den göteborgska premiären av Geishan. O Mimosa San gjordes
av Mathilda Keyser, Fairfax av Åke Wallgren och den kinesiska
fröjdpappan av Aug. Wahlgren. Bland operorna torde få
anno-teras Mignon, där Mathilda Keyser hade en fullständig fram-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:12:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stgbg/0166.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free