Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Spelåren 1893-1929
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
stora och goda sagoberättare, och det är intet tvivel, att när
advokaten i Oslo Sverre Brandt skrev denna sin juldikt, som
mycket väl, tack vare handlingens spännande stegring och
harmoniska avspänning, kan kallas ett juldrama, han gjort det, berörd
av en äkta sagofés trollspö .. . Den vackra fabeln slösar med
allt det som ett barn väntar av en god saga och en god jul: det
praktfulla hovet kring kung, tomtar i snöfall kring grötgrytan,
CARMEN
levande dockor och leksaker kring jultomten, nordan vind och
sångfåglar och som religiöst inslag —• varförutan julen ej är
kristen — änglar, som till tonerna av »Stilla natt, heliga natt»
vandra ned för himlastegen med den av det snälla barnet
återfunna julstjärnan. De lämpliga scenerna ha av Johan Halvorsen
utrustats med en musik som vackert ansluter sig till de olika
stämningarne, där kungligt marschtempo växlar med psalmodisk
hymn, danser med vismotiv för att slutligen vid de smås och
storas taktfasta handklappningar ända i »Nu är det jul igen...»
Nyåret började med Kålmåns nya operett
Cirkusprinsessan, där titelrollen gjordes som gäst av Edith Hallsten, förut
primadonna vid den havererade Blancheteatern i Stockholm. »Fru
Hallsten spelade och sjöng Fedora Palinskas fordrande parti så
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>