- Project Runeberg -  Stora, rika, berömda /
163

(1930) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Rodin, Auguste

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

blomma äro ypperliga exempel på denna fas av hans
ska-parförmåga.

Bland hans större grupper må det erinras om den redan
på nittiotalet fullbordade Borgarna i Calais, visande
stadens sex förnämsta borgare, när de för att rädda sina
medbröder infinna sig hos de belägrande för att
överlämna stadens nycklar och möta en säker död. Han ger
här prov på en sällsynt fin nyanseringsförmåga och skänker
åt denna grupp en oerhört gripande stämning och
samtidigt monumental kraft. En storslagen grupp i anslutning
till Dantes Divina Comedia är Helvetesporten, från tiden
omkring sekelskiftet, en beundransvärd portal, smyckad
med ett otal smärre grupper, där han med suverän
formbehärskning söker skänka ett uttryck av det mänskliga livet
i lust och kval, en stor konstnärs vision av vårt liv på ont
och gott.

Rodins största styrka som konstnär är hans enastående
förmåga att giva en illusion av rörelse, en förmåga
som icke blott återfinnes i hans skulptur utan i ännu högre
grad i hans teckningar och skisser, av vilka ett flertal ha
publicerats samt bilda ett synnerligen värdefullt inslag i det
Rodinmusetim, som planerades i konstnärens pariserateljé
i Hotell Biron redan före världskriget men som först för
några år sedan realiserades. Den andra utmärkande
egenskapen för Rodin var hans skärpa i karaktärsuppfattningen,
hans förmåga att intuitivt fatta och giva uttryck åt det
väsentliga hos en person. Hans porträtt tillhöra därför
det främsta inom sin genre under förra seklet. Se blott
på det ståtliga Henri Rocheforthuvudet, där genialiteten
lyser fram ur varje drag och där den hårda bronsen blivit
en sanningsägande själens spegel.

Auguste Rodin gick alltid sin egen väg, oberoende av
dagens efemära strömningar; han tillhörde aldrig dem,
vilka jaga efter den stora publikens gunst och särskilt
under sina tidigare år utsattes han för många missräkningar
och månget underkännande av sin konst. När han 1864
inlämnade ett av sina förstlingsverk, porträttmasken
Mannen med den krossade näsan, till Salongen, refuserades den,
och hans på beställning utförda härliga Balzacstaty
godkändes icke av uppdragsgivaren, Société des gens de
lett-res, utan ersattes av ett banalt dussinverk. Rodin var länge
den store ensamme, som levde i sin egen skönhetsvärld
och erkännandet i vidare kretsar dröjde därför länge. Hans
verk tillhörde icke heller dem, vilkas verkliga innehåll
avslöja sig vid några hastiga ögonkast, liksom så många av
renässansens största konstnärliga skapelser krävde de stu-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:22:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/storik/0163.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free