- Project Runeberg -  Samlade skrifter av August Strindberg / 46-48. En blå bok. Del 1-4 /
1071

(1912-1921) Author: August Strindberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Jahvet-namnet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Jag minns även ett ställe i Luther, där han säger
Jehovah i stället för Herren Gud, men jag kan icke
citera stället nu. Detta tyder ju icke på någon
Israelitisk stam – eller nationalgud, utan på hela
mänsklighetens.

Emellertid har detta, att det heliga namnet ingick
i ort- och personnamn givit anledning till det
ledsamma misstag Friedrich Delitzsch råkade ut för,
när han år 1902 trodde sig ha funnit i Assyriska
Kilskrifter Jehovah-namnet såsom Gudanamn,
och varav han felaktigt slöt, att Israels och
mänsklighetens Gud var hämtad från det avgudiska Sinear.

Eberhard Schrader (professor i assyriska i
Berlin) hade redan förut (senast 1901 i tredje upplagan
av Die Keilinschriften und das Alte Testament)
klargjort det assyriska Jahveh-monogrammets betydelse.
I kilskrifterna förekommer ofta (säger Schrader)
Jahveh-namnet i Judiska konunganamn: Jaua-Jehu,
Jauahhazi-Ahaz, Hazakijau-Hiskia o. s. v. Om slutligen i
Hammurabitidens urkunder det heliga namnet
inträder såsom delar av »namnet» finner Schrader mycket
tvivelaktigt; ty Jauum-ilu (Delitzsch’ anförda) kan även
deriveras på annat sätt och helt enkelt föreställa
ett adjektivum eller verbum. »Över Jahu,
Jahveh-namnets ursprung kan naturligtvis intet slutas från
Babyloniskan, då detta namn blott förekommer såsom
främmande folks, i kilskrifterna.»

Vidare väcka Schraders undersökningar starka
tvivel om Hammurabis och Amrafels identitet.
I upplagen 1872 (Giessen) omnämner Schrader den
svarta obelisken från Ninive, på vilken står att läsa:
»Tribut av Jehu Omris son», och »Matadu sa Jahua
habal Humri». Nu var Jehu konung i Israel

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:39:13 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/strindbg/blabok/1073.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free