- Project Runeberg -  Samlade skrifter av August Strindberg / 54. Efterslåtter : berättelser, dikter, artiklar /
236

(1912-1921) Author: August Strindberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kapitalet och litteraturen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

236 ARTIKLAR

en springpojke, samt skaffa sig två namn till ett
bank-kreditiv så är han färdig.

Denna onödiga mellanhand, onödig emedan han
oftast varken trycker boken eller säljer den, har i
Sverige utbildat sig till ett skrå, som har alla
bok-handlarne i sin hand eller, om man vill, sina klor.
Därför kan icke den enskilde författaren förlägga sina
arbeten själv. Bokhandlarne taga endast order och
redovisa endast till förlagsföreningen.

Förläggaren är, åtminstone för författaren, en
högst nödvändig och högst obehaglig uppenbarelse.
Han sitter och dömer över manuskriptets öde, om det
skall bli bok eller ej. Han föreslår författaren
ändringar, och han kan även helt enkelt ta sig små
friheter i manuskriptet vid korrekturet, till och med
utan författarens frågande. Så hände mig vid ett av
mina större arbeten att jag vid läsningen av det
tryckta ej kände igen min text. Den var också helt
enkelt ändrad. Detta att ändra en skrift som är
signerad av en författare borde väl anses av lika
natur som att ändra valören på en accepterad växel.

Närmare vill jag orda om allt detta i en Tillämnad
skrift: Kapitalet och Litteraturen.

Detta att litteraturen ligger i handen på en
affärsman (förläggaren har endast affären till mål, längre
fram äran), skulle nog vara praktiskt om ej förläggaren
även ville vara litterat och censor, och om han ej toge
en oskälig vinst. Det är han som tar arvode av
producenten = författaren, och han beräknar alltid minst lika
mycket som författaren. För vad? För det att
springpojken slår in paketen när det kommer rekvisition.
Genom detta minskas författarens behållning i onödan
och han kan genom svårigheten att kunna leva frestas

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:41:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/strindbg/eftersl/0236.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free