- Project Runeberg -  Samlade skrifter av August Strindberg / 54. Efterslåtter : berättelser, dikter, artiklar /
341

(1912-1921) Author: August Strindberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Världshistoriens mystik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VÄRLDSHISTORIENS MYSTIK 341

i denna tid, enligt de sakkunnige infallande mellan
1700 och 1200 före Kr., så vill det synas som om
hela den då bildade världen på en gång vaknat till
medvetande om mänsklighetens stora gemensamma
mål och uppgifter, eller som om världssjälen på en
gång trängt ner i massornas medvetande, uppenbarat
sig och ombildats enligt varje folks förmåga att
uppfatta och giva uttryck. Hur detta tillgått faller icke
under vårt vetande, men tänkare hava på två olika
vägar sökt förklaringen. Några mena att viljan och
rörelsen är inneboende och nedlagd från början i
människosjälen (immanens), andra att denna själ är
påverkad utifrån och danad som verktyg åt en utom
oss befintlig vilja (transcendens), som ovanifrån leder
ödena, folks och enskildes, till ett medvetet mål som
endast ledaren känner fullständigt. Till denna senare
åsikt skulle förf. vilja ansluta sig, sedan han genom
strövtåg i världshistorien funnit bekräftelse på denna.

Om vi för exempel betrakta kristendomens
ankomst och inträdande i västerländsk bildning, så visar
sig denna världshistoriska händelse som en planlagd
handling eller ett väl beräknat fälttåg, vilket uppgjorts
på förhand och utförts efter alla taktikens och
strategiens regler.

Vad kristendomens grundtanke »Försoning» angår,
var den som vi sett icke ny, icke ens den
ställföreträdande försoningen eller lidandet för andra. Inderna
hade den i askesen och offren, Israel i
försoningsoffren, i Kina biktade och botövade kejsaren för hela
folket, när landet led av stora olyckor, som tillskrevos
folkets synder. Kodrus, den siste konungen i Aten,
gav sitt liv för folket, och Curtius viger sig åt döden
innan han offrar sitt liv för romerska staten.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:41:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/strindbg/eftersl/0341.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free