Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Skärselden.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
helbrägdagörarens dubbelgångare, upptäckte jag i
alkovens halvskugga en gigantisk Zevs vilande på
min säng. Inför denna oförmodade anblick står min
kamrat gripen av en nästan andaktsfull skräck.
Konstnär som han är, uppfattar han genast
skönheten i linjerna:
– Det är ju den stora, försvunna konsten, som
här har återfötts. Minsann en riktig ritakademi!
Ju mer man betraktar, dess mera levande och
fruktansvärd förkroppsligas uppenbarelsen.
– Tydligen ha andarne blivit realister liksom vi
människor.
Det är icke längre någon tillfällighet, eftersom
örngottet vissa dagar framställer hiskliga odjur,
götiska drakhuvuden – och en natt då jag varit
ute och festat, välkomnades jag av den onde, djävulen
själv, i medeltidsstil, med bockhuvud o. s. v. Jag
blev aldrig rädd, därtill var det hela alltför naturligt,
men intrycket av någonting sällsamt, till hälften
övernaturligt inplantades i min själ.
Min vän bildhuggaren, som jag kallat till vittne,
blev ej överraskad, utan bad mig komma med till
sin ateljé, där en på väggen hängande blyertsteckning
frapperade mig genom linjernas skönhet.
– Varifrån har ni fått den här? En madonna?
– Ja, en madonna från Versailles, ritad efter
de flytande vattenväxterna i schweizarnes damm.
En ny konst upptäckt, och en efter naturen! En
naturalistisk klärvoyans! Varför spotta på
naturalismen, när den så inviger ett nytt stadium och begåvats
med möjligheten att växa och utveckla sig? Gudarne
återkomma till oss, och det alarmrop som höjes av
skriftställare och konstnärer: tillbaka till Pan! har
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>