- Project Runeberg -  Samlade skrifter av August Strindberg / 4. Kulturhistoriska studier /
105

(1912-1921) Author: August Strindberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kina

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

GEOGRAFI, ETNOGRAFI, KULTURHISTORIA 105

gyllene levnadsregler. Det har varit en svår sak för
de kristna att komma på de heliga böckerna med
hedendom, och långa och klyftiga strider fördes, tills
man trodde sig ha funnit spåret. T i e n, ett ofta
återkommande ord, betyder himmel, men begagnas i de
heliga böckerna i samma bemärkelse som skaparen.
Så säges i Meng-Tse, den fjärde av de klassiska
böckerna: bok. V, del. II, kap. 1: »Himmelens plan,
då den skapade människosläktet, var denna etc.», och
i samma bok V, del. I, kap. 6: »Vad som sker utan
människans görande och låtande, det är från
himmelen. Det som händer utan människans vilja, det
sker på himmelens befallning» o. s. v. Nu
begagnades emellertid T i e n i kalendern, och astronomien
heter Ti e n-V e n, himmelsvetenskapen, alltså,
menade missionärerna, dyrkade kineserna den synliga
himmelen och voro hedningar och borde omvändas.
Upplysta jesuiter voro icke med om denna enfaldiga
slutledning, utan hänsköto saken till kejsaren. Denne
lät ett edikt utgå, vilket ännu förvaras i arkiven,
vari det heter: »Man bringar icke den synliga och
materiella himmelen offer, utan endast och allenast
himmelens, jordens och de skapade tingens herre
(liksom kejsaren Tchao-Ting så kallades av namnet
på det palats där Hans Majestät visade sig i sin största
glans), därför bära också alla tavlor, inför vilka man
offrar, påskriften C h a n g - T i, d. ä. den högste
Herren. Av vördnad vågar man icke att nämna honom
vid hans namn, utan plägar anropa honom under
himmelens namn.» Mandarinerna och de lärde yttrade
likaledes sin förvåning över att man i Europa kunde
tro, att de dyrkade ett väsen utan liv, sådant som den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:27:15 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/strindbg/kulthist/0105.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free