- Project Runeberg -  Samlade skrifter av August Strindberg / 4. Kulturhistoriska studier /
109

(1912-1921) Author: August Strindberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kina

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

GEOGRAFI, ETNOGRAFI, KULTURHISTORIA 109

Låtom oss taga till exempel er distriktsmandarin!
Skullen I aldrig gå och göra er till och smickra
honom, så skulle han ändå, om I voren hederligt folk
och uppfyllden era skyldigheter, nog visa er
uppmärksamhet. Men om I överträden lagarna, begån
våld och gören andra orätt, skulle han visa sitt
missnöje, om I ock på tusen sätt sökten smickra honom,
och nog ofelbart befria samhället från den pesten!»
Av detta framgår väl, att styrelsen söker motverka allt
charlataner! i religionen, och få regeringar hava väl
yttrat sig så oförbehållsamt om de falske profeter.
Vad nu kristendomens ringa framgångar i Kina
beträffar, så har den djupare orsaker än en allmänt
antagen religiös likgiltighet. Då katolske missionärer
första gången kommo till Kina, funno de en så
påfallande likhet mellan sina egna och buddhaisternas
religiösa bruk, att de trodde landet vara kristet, och
på frågan vem Buddha var, svarades: han är
människornas frälsare. Som bekant, finnas många
punkter i vilka kristna och buddhaistiska traditioner
sammanfalla. Buddha är född av en jungfru omkring
960 år före Kristus; han döptes och erhöll namnet
Arddha-Schiddi; Baburenu, hans lärare, blev snart
satt i förlägenhet av sin lärjunges frågor, och då
läraren blott kunde indiska språket, undervisade
honom hans lärjunge i femton andra språk.
Sedermera skilde han sig från samhället och begav sig i
ödemarken, där han blev utsatt för frestare; när han
sedan i Benares uppträdde som profet, kallade han
sig Sakya-Muni. Där nedslog han i en disputation
översteprästen; han uppsätter därefter sina moraliska
grundläror och de tio budorden: l: o) icke döda;
2: o) icke stjäla; 3 : o) vara kysk; 4: o) icke bära

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:27:15 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/strindbg/kulthist/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free