- Project Runeberg -  Samlade skrifter av August Strindberg / 4. Kulturhistoriska studier /
149

(1912-1921) Author: August Strindberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Från Café de l'Ermitage till Marly-le-Roi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

KONST, LITTERATUR 149

Jag inpräglade namnen: Manet, Sisley,
Monet.

Skall jag våga ett försök att beskriva Sisleys!
Det kan endast ske på följande sätt - märk noga
temporalföljden, ty man målar - otroligt att säga -
en handling i presens, perfektum och futurum,
indicativus och konjunktivus. Se här tavlans sujet:

- Solen synes troligen ha gått upp en mycket
kall sommarmorgon - middag eller - kväll och torde
nu belysa den lilla kalkstensstaden, som kan vara
Rouen, ehuru man icke ser katedralen, vilken man i
verkligheten endast fixerar ett ögonblick från
expresståget, som avgick! 3 och 19 från Hâvre och nu lämnar
en ångsky efter sig, vilken insveper det blandade
från Rheims... ––––Nej, det är omöjligt!

Hela duken är målad i färglöst vitt, ljust rött
och ljust blått, matt, blodlöst - jag skulle vilja ha in
ordet albinos på något sätt. Det skall vara ett
sommarlandskap, men det ser ut som snö eller
rimfrost låg över det hela. I tavlans första plan går
en järnvägslinje; ett tåg har passerat: Hur vet man
det? Jo, man ser ångmolnet från lokomotivet i det
ögonblick då det skall till och kondensera sig i
tavlans högra kant. Ett annat tåg går mitt över tavlan,
ja går, ty det är målat så, med farten och hjulens
rörelser och skakningar och passagerarnas uttittande
genom fönstren; och landskapet målat alldeles som
det synes från ett vaggonfönster när man åker genom
en skärning eller ser det skymta genom en gles
gärdsgård. Med ett ord - det var endast ett
ögonblicks - impression; det var som en fotografi
blir, när föremålet icke suttit stilla, eller som man ser
träd fotograferade under blåsväder.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:27:15 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/strindbg/kulthist/0149.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free