- Project Runeberg -  Samlade skrifter av August Strindberg / 4. Kulturhistoriska studier /
156

(1912-1921) Author: August Strindberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Från Café de l'Ermitage till Marly-le-Roi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

156 KULTURHISTORISKA STUDIER

Vad således vår svenska konst kan vinna av
dessa utflyttningar till Paris, blir således en
utvecklad teknik, som dock icke alltid kan tillämpas på våra
svenska förhållanden utan att göra dessa för oss
främmande, då ju konstnärens arbete går från det
inre utåt, då motivet självt skall skapa sitt uttryck.
Den tiden våra målare reste till Italien, tog man med
sig hem Italiens himmel och lade den över svenska
landskap - se Stacks tavlor - och därför blev
man främling i sitt eget land. Wahlberg lärde
färgens hemlighet i Paris, men kom allt emellanåt
hem och studerade sitt lands natur, lärde själva
parisarna att älska densamma och kommer därför alltid
att bli lika svensk i Sverige, som fransman i Paris,
ty han är en djup konstnärsnatur, som icke främst
sökte lära konsten att lyckas. Dusseldorfarna skicka
så ofta hem tyska figurer och tyska landskap, de
senare oftast för oss fula, ty Diisseldorfs omnejd ser
ut som en fabriksstad, eller för oss motbjudande, och
därför lida vi dem icke så gärna, helst tekniken icke
gjort de framsteg där som på andra håll.
Nordgren målar dock ännu hemlandsmotiv och har därför
mera sympatier.

Dessa iakttagelser funno sin bekräftelse, då vi
följande dagen välbehållna i Paris besökte en
figur-målares ateljé och sågo franska och italienska
modeller avmålade i svenska nationaldräkter och vilka av
konsthandlare befunnits intressanta och såsom sådana
säljbara, det vill säga utmärkta. Eget var att se huru
främmande dessa dalkullor togo sig ut i franska
landskap, alltjämt behandlade i impressionisternas
oförklarligt ljusa, färglösa manér, oförklarligt, ty
förklaringen fingo vi aldrig helt på vår exkursion, utan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:27:15 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/strindbg/kulthist/0156.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free