- Project Runeberg -  Samlade skrifter av August Strindberg / 4. Kulturhistoriska studier /
171

(1912-1921) Author: August Strindberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Konstakademiens utställning 1877

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

KONST, LITTERATUR 171

än den synes vara: skillnaden mellan ton eller valör
och teinte. Det kalla körsbärsröda ordensbandet rår
icke heller på ansiktet, utan hjälper upp detsamma
genom att retirera, naturligtvis därför att det är
ljus-fattigare; det är skillnad mellan ljus och färg; det
är detta Munchenskolan ånyo börjar reflektera över,
och det är det som gör den överlägsen och som gör
framför andra Gabriel Max oemotståndlig,
hänförande, farlig!

Vi måste bekänna att framför Ibsens porträtt alla
begär att göra anmärkningar hos oss nedtystas därför
att det är ett så ovanligt väl, antingen genomtänkt
eller divinerat arbete. Från och med grundackordet
som genast griper, därför att det är sant, det
karaktäristiska i färgsymboliken, den breda, efter ämnet
och tavlans dimensioner lämpade touchen, vilken ger
det stora och hela intrycket, som under en slickad
pensel skulle varit borta, ända till en sådan småsak
som ramens dunkla ton. Man talar så ofta om tavlors
»innehåll» och glömmer lika ofta att detta aldrig kan
komma till full klarhet utan genom tekniken,
hantverket, och man vet ej huru ofta en vacker tanke
dödas av en förbisedd småsak.

Man vet huru Meissonnier blekte sina oljor och
själv beredde sina färger, huru Reynolds, genom att
liksom gravören endast kopiera valörerna med blyerts
på papper, upptäckte venetianarnes hemlighet, hur
Delacroix anställde optiska experiment och blev
samtidens störste kolorist, och ändå liksom drar man
sig för att tala om det tekniska, liksom påminde man
artisten för mycket om att han övar hantverk i och
jämte sin konst. Däri gör man måhända klokt under
en tid som denna, då ropet på kolorit iblivit högt,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:27:15 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/strindbg/kulthist/0171.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free