Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Våra franska kolorister
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
188 KULTURHISTORISKA STUDIER
en bagatell med ett ord. Lätteligen skulle man vara
här i tillfälle att begå en orättvisa mot den unge
historiemålaren, som visat vackra prov på förmåga i
större kompositioner, om man icke vore nog
samvetsgrann att se efter det tavlan är signerad 75.
Emellertid, skall man måla bagateller, så måste man göra
en trollkonst med färgen eller också ett rön.
Detta senare har hr Pauli gjort i en »Interiör»,
om ock resultatet för åskådaren icke kan bliva så
uppbyggligt eller förnöjande. Så länge dock dessa
försök ge sig ut för vad de äro och icke uppträda
med anspråk på att vara tavlor, äro de högst lovvärda,
ty konstnären måste i våra dagar äga även teoretiska
insikter i sin konst, han måste behandla sin teknik
vetenskapligt. D e l a c r o i x studerade optik och var
alltid på språng efter rön, var och när han kunde.
En dag, då han stod i förtvivlans arbete med ett
gult draperi och kände sig vanmäktig att framkalla
de lysande effekter, han så ofta beundrat hos
Ru-b e n s, sprang han ut för att taga en fiacre och åka
till Louvren och på stället göra sin iakttagelse. Han
kom dock icke längre än fram till åkdonet, som efter
30-talets mod var gulmålat, då han stannade, slagen
av förvåning över den präktiga färgverkan; och nu
såg han hemligheten: skuggorna tonade i violett.
Han vände hem och hade gjort sin upptäckt, sorn,
sedan utförd och tillämpad av honom, blev en orsak
till hans många färgtriumfer; han hade nämligen sett
att en färgs verkan höjes genom motsättning av dess
komplement och att chargering alls icke hjälper. (R
a-f a e l hade anat detta då han satte in grönt i
carna-tionens skuggor.) Därför ser man alltid i D e l
a-c r o i x7 färgsymfonier fullstämmigt instrumenterade
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>