- Project Runeberg -  Samlade skrifter av August Strindberg / 4. Kulturhistoriska studier /
192

(1912-1921) Author: August Strindberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Våra franska kolorister

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

192 KULTURHISTORISKA STUDIER

är emellertid ett farligt manér, ty den vita färgen är
av naturen död och slukar gärna alla lokalfärger, så
att naturen ser mjölig eller dammig ut och får snart
nog likfärgen. Om hr L. och andra omnämnda
studerade aldrig så litet med vakna blickar och någon
gång anlitade boken, som alls icke är så livlös som
vedersakare tro, skulle han och de komma till full
visshet om att luften, följaktligen naturens färger,
äro helt olika i Sverige, Holland, Frankrike, Spanien,
Italien och Grekland, vilket beror av en hel mängd
geologiska och meteorologiska omständigheter.
Landskapsmåleriet uppfanns i Holland, där den
vattensjuka terrängen håller luften mättad med vattengaser,
vilka frambringa detta underbara ljusets spel,
clair-obscuren, som just väcker dessa själens vibrationer
eller stämningar, ty träd och stenar och vatten äga
icke i sig själva denna underbara gåva. Den som
sett ett landskap av Constable skall förstå att
mästaren varit född i det havomflutna töckniga
England. Grekerna hava aldrig haft landskapsmålare, ty
luften är där klar, genomskinlig, så att naturen ter sig
rent plastisk. I trakten omkring Paris ser man nästan
aldrig en fullt klar blå luft, därför förvånas främlingen
vid att se D a ub i gny’s Våren med blommande
äppelträd under en grå himmel. Detta är ett
sakförhållande, som bekräftas av alla som där vistats,
om orsakerna må man rådfråga naturvetenskapen.
De franska landskapsmålarna hålla nästan alltid sina
tavlor i grått, i viss mån färglösa, och därför söka
de avhjälpa denna brist genom ett sorgfälligt studium
av linjerna, något som hos oss är nästan alldeles
försummat.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:27:15 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/strindbg/kulthist/0192.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free