- Project Runeberg -  Samlade skrifter av August Strindberg / 4. Kulturhistoriska studier /
226

(1912-1921) Author: August Strindberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Porslinsbilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

226 KULTURHISTORISKA STUDIER

protegé; det är numera mycket bekant genom de
praktfulla imitationer som varit synliga i svenska
marknader. Här lägges mera an på modelleringen än
färgen; understundom ren naturimitation av reptiler,
fiskar, snäckdjur; understundom full renässansstil,
allt i den allvarliga brungröna, stundom blåsvarta
färgton som gör varan så ståtlig, och då lämnar den
Rafaelsporslinet långt efter sig; det är icke längre
industriartiklar; det är fullständiga konstverk;
skulpturer - icke målningar.

Bland de övriga europeiska fajanserna torde
Nevers’ stå högst. Catharina av Medici inkallade
italienska arbetare, vilka arbetade i sitt lands stil;
senare imiterades persiska mönster, och av denna
fabrikation hade konstindustriutställningen i Stockholm
1877 en liten men briljant samling i bleu Pers e.
Det är full stenstil; små vita fläckar i den mörkblå
materien giva det hela ett särdeles präktigt utseende;
man tror icke att det är glasyr, det ser mera ut som
om det vore massans egen färg; stora och enkla
former, som så väl harmoniera med färgen, göra
detta fabrikat till det nästan allra vackraste. Av
Rouen, Marseille och Moustiers förtjäna de två
förstnämnda särskild uppmärksamhet, emedan de
återfinnas i nya upplagor i Rörstrandsfabrikater, från
den period då denna fabrik tog Rouen- och
Marseillefabrikatet till mönster, kanske Rörstrands bästa tid!

Av de engelska fajanserna namnes alltid
Wedg-wood främst; det mest prisade blåa med vita figurer
är vackert, men tråkigt. Engelsmännen kunde icke
göra något nytt; de imiterade länge ostindiskt blåvitt;
försökte sig på andra färger, och barbariet kom fram.
Då uppfann losiah Wedgwood antiken; han höll sig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:27:15 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/strindbg/kulthist/0226.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free