- Project Runeberg -  Samlade skrifter av August Strindberg / 17. Likt och olikt. Del 2 /
141

(1912-1921) Author: August Strindberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kvinnofrågan - Kvinnosaken enligt Evolutionsteorien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

KVINNOFRÅGAN 141

därvid stödes jag i det kloka Tysklands omdöme,
som endast mottagit hans förträffliga pjäser, men
kastat upp hans dåliga logik. Nora utskrattades i
Berlin, behandlades i Munchen som oresonlig, och
spelades i Wien på en operetteater av amatörer, men
duperade inga män.

I Gengångare är han rent kristen ibland;
såsom då han stämplar avlidne herr Alvings sjukdom
såsom ett brott, vilket endast är otur; och absurd
Darwinist, när han vill finna speciell ärftlighet i
Oswalds lust att klappa flickor, en drift Oswald ärvt
lika mycket som lusten att äta middag. Emot
evolutionen går han, då han låter modren tillåta ett
könsurval, som är emot Darwins lag för bästa artens
uppkomst. Illa förstår han också villkoren för
artens bestånd, då han klandrar Fru Alving att hon
ej rymde från mannen med en tvivelaktig präst och
därigenom störde de gynnsamma omständigheterna
för Oswalds utveckling, som troligen bäst skedde
i familjen och med modrens bibehållna sociala
anseende, helst den skildrade prästmannen icke ger
oss förhoppningar om en lovande styvfar.

Vad den »germaniske anden» skulle mottaga för
tankeferment ur denna övergångsprodukt från norsk
kristendom till poetisk tillämpning för scenen av
evolutionsteorin, förstår jag ej, men vad tyska teatern
kunde lära av dessa teaterstycken, det vet jag, oaktat
Gengångares komposition med enhet i tid och rum
var vardagssak för Scribe (se endast: La Bataille des
Dames).

Ibsen tror på kvinnan, och nu vid livets
annalkande slut hyllar han sig till henne. Ensam, men
icke oförstådd (ty han är ytterst lätt att förstå och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:31:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/strindbg/likt2/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free