Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Estetiskt - I marginalen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
254 LIKT OCH OLIKT
Därför borde herr O. ha vandrat till Paris och
glott på Triumfbågen, som mäter 49 meter, i stället
för att lovsjunga Septimius Severus’ triumfbåge, som
bara är 23 meter hög.
Q. vandrar (i järnvägsvagn) som en engelsman
med Baedeker. »Här förvaras Qöthes nattrock.»
(Han viker ett hundöra och skriver vi d i eller
kanske på munklatin ego v i d i.)
All stor konst har öst ur sin samtid. Så gjorde
Dante, när han ritade av sin lärare Brunetto Latini
och straffade honörn i helvetet. Kanske har O. också
gjort stor konst i vandringsåren, när han ställer sin
lärare vid skampålen.
Göthe pryglar bokhandlar Nikolai i Faust.
Det är stor konst. Och vem piskar Schiller upp i
Rövarbandet?
Major e longinquo reverentia. Herr
G. ser inte att förhållandena äro konstanta, och han
tror att stor konst gjordes förr i världen på annat
sätt än nu.
För att göra stor konst skall man förstå sin tid.
Herr G. tror att han har studerat sin tid genom ett
besök hos pastor Hase och genom ett kägelspel i
Schweiz. Och så menar han att det är
ändamålsenligt att bli reaktionär, under det att andra vänta
telegram om revolutionens utbrott.
Herr G. förstår lika litet sin tid, när han söker
efter försteningar i Athen, medan »riffel»-mötena äga
rum i Danmark, som Göthe när han samlar kranier
på Lido, medan franska revolutionen rasar som värst.
Det som sker är oskönt, kan så vara, men det
är satan så nyttigt.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>