Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Estetiskt - Om modernt drama och modern teater
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
ESTETISKT 297
Ni har lurat oss, Mademoiselle!... Och på vissa
indiskreta rundningar av täcket kunde man gott märka
att ifall ni vore amazon, så vore det åtminstone inte
i det antika ordets egentliga betydelse.
Man är eklektisk vid Théåtre Libre. Efter
Qon-court, Villiers de PIsle-Adam; efter Soeur Philoméne,
L’Evasion.
Det är väl sina tjugo år sedan Villiers hade
L’Evasion i portföljen. Den ,är samtida med la
Ré-volte, en liten akt som speltes förr på Vaudeville,
varuti Fargueil var helt enkelt beundransvärd, men
vilken icke rönte den framgång den skulle ha
förtjänt.
Ehuru L’Evasion spelar med tio personer, är
den huvudsakligast en monolog, i vilken herr Mevisto
- kom ihåg detta namn, det är ett artistnamn - låter
alla fasans strängar vibrera med samma virtuositet,
som föregående år i »En Famille».
Herr Mevisto, vilken excellerar i att skapa
karaktärer, har drivit noggrannheten ända därhän att
spela galerslaven Pagnol barfota och att inrista på
fotknölen brännjärnets blodiga märke.
Théåtre Libre var hittills endast en
sällskapsteater. Nu är den en artistteater av rang!»
Hastigt hade en repertoar vuxit upp, så att på
ett år inemot tjugo stycken blivit uppförda, och
naturalismen, som av teoretici och andra
räddhågade förklarats omöjlig på
scenen, hade nu därstädes hållit ett lysande
intåg. Redan nu märker man spår till ett sökande
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>