- Project Runeberg -  Samlade skrifter av August Strindberg / 17. Likt och olikt. Del 2 /
298

(1912-1921) Author: August Strindberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Estetiskt - Om modernt drama och modern teater

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

298 LIKT OCH OLIKT

efter en form, som synes leda det nya dramat i en
riktning något skild från de första ansatserna i
Thérese Raquin, och som totalt bryter med både Zolas
apteringar av L’Assommoir och Oerminal med deras
massverkan och stora apparat.

Knappt ett helaftonstycke synes till, och Zola
själv debuterar med en enaktare; och där
treakt-aktstycken förekommo, märktes en stark lutning åt
enheterna i tid och rum. Därjämte tycktes allt
försök till intrig vara uppgivet, och huvudintresset vara
lagt på det psykologiska förloppet. Det finns i
dessa symptom en antydan om, att man litet var
upptäckt det osanna i intrigstycket.

Drama lär i den äldre grekiskan ha betytt
tilldragelse, icke handling, eller vad vi kalla medveten
intrig. Livet passerar nämligen icke alls så
regelmässigt, som ett konstruerat drama, och medvetna
intrigörer få så ytterst sällan tillfälle att i detalj utföra
sina planer, så att vi ha förlorat tron på dessa
lömska ränksmidare, som få obehindrat styra och ställa
med människors öden, att teaterboven redan i sin
medvetna falskhet endast väcker vårt löje såsom
osann.

I det nya naturalistdramat märktes strax en
strävan till det betydelsefulla motivets uppsökande.
Därför rörde det sig helst om livets två poler, liv och
död, födelseakten och dödsakten, kampen om makan,
om existensmedlen, om äran, alla dessa strider, med
deras slagfält, jämmerskri, sårade och döde,
varunder man hörde den nya världsåskådningen om livet
såsom kamp blåsa sina befruktande sunnanvindar.

Det var tragedier, sådana man icke sett förr;
men de unga författarne av ett släkte, vars skola hit-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:31:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/strindbg/likt2/0298.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free