- Project Runeberg -  Samlade skrifter av August Strindberg / 17. Likt och olikt. Del 2 /
300

(1912-1921) Author: August Strindberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Estetiskt - Om modernt drama och modern teater

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

300 LIKT OCH OLIKT

farliga smärtor exposition, presentation, inveckling,
utredning, omkastning och katastrof vållat honom.

För sitt nöje att få ha gjort ett helaftonstycke,
skall han plåga publiken med att väcka dess
nyfikenhet på saker som den vet förut, pina teaterdirektören
med att hålla en stor personal, göra livet surt för
dessa olyckliga skådespelare som skola besätta
birollerna, anmälarne, confidenterna, resonörerna, utan
vilka intrig- eller helaftonspektakel ej kan komma
till stånd, och vilka han själv skall ha omaket att
sätta karaktär på.

Därför äro genomarbetade femaktstycken ytterst
sällsynta och man får hålla till godo med så mycket
skal och skräp för att få komma åt nöten. Sedan
jag nyligen läst väl tjugofem inlämnade teaterstycken,
varav ett på fyrahundra sidor med sjutton personer,
har jag fått bekräftelse på vissa misstankar om
orsaken till bristen på god dramatik. Varje nybörjare
synes mig kunna göra en god akt; då är han sann,
varje ord blir honnett, och handlingen är ärlig. Så
snart han kommer ut på de stora styckena, är allting
skruvat, beräknat, tillgjort och osant. Tvåaktstyckena
bilda en egen genre för sig, icke alltför lycklig. Det
är huvudet och svansen, men där kroppen fattas;
det är före och efter katastrofen; vanligen med ett
år emellan; andra akten innehåller oftast moralkakan;
så här går det, när man gör så och så; som det
gjordes i första akten. Vackrast i byggnad äro
treaktstyckena med behållande av enhet i tid och rum
- när nämligen ämnet är stort; exempel Ibsens
Qen-gangere, vilket bör ställas till jämförelse mot
Ros-mersholm, som befanns vara alldeles för långt. Tidens
smak, den brådstörtade, hektiska tidens, synes gå

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:31:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/strindbg/likt2/0300.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free