- Project Runeberg -  Samlade skrifter av August Strindberg / 7. Svenska folket. Del 1 /
291

(1912-1921) Author: August Strindberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Medeltiden - Bildning och samhällsliv. - Kap. 3. Byggnadskonst, målning, bildhuggeri

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

MEDELTIDEN 291

gagnar rundbågen i valv, dörrar och fönster, samt
dekorerar även med sådana. Sverige fick tidigt denna
konst, som även kallas den romanska, utifrån och
tillämpade den nästan uteslutande på
kyrkobyggnaden. Den romanska kyrkan är icke någon
utveckling av de första kristnas landskyrkor, vilka tros
varit en fortsättning av hedendomens offerhus, eller
av träkyrkan, som var ett större boningshus eller
stuga; den kommer utifrån som ett nytt mod. Dess
plananläggning var i regeln denna: treskeppigt
långhus, kvadratiskt kor slutande åt öster med en
halvrund nisch, mellan skeppet och koret ligger ett
fyrkantigt rum, den så kallade mittkvadraten, vilken är
högre än skeppet och tillsammans med tvenne
sidokvadrater utgör tvärskeppet; de två östligaste
pe-larne i långskeppet uppbära en rundbåge,
triumfbågen, vilken bildar ingången till koret. Taket ini
kyrkan var ursprungligen av trä, men blev sedan
tunnvalv. Pelarne, som bära murarne, äro oftast
fyrkantiga, mera sällan runda och vila antingen
omedelbart på golvet eller på en plint, upptill begränsad
av en list; den runda fristående pelaren har svällande
bas, bestående av två dynor skilda av en
urhålk-ning och vilande på en plint. Tomrummen mellan
den fyrkantiga plintens hörn och den runda basen
utfylldes med ornament liknande knölar eller blad.
Övre delen, kapitalen, var tärning- eller kalkformig,
stundom prydd med rankornament ur växtriket eller
ock med figurer av djur eller människor.

Tornet stod ursprungligen för sig som
klockstapel; senare och på de större kyrkorna sattes ett
eller två torn i västra ändan av långskeppen.

Denna stils prydnadsformer äro flätverk av blad

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:27:58 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/strindbg/svfolk1/0291.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free