- Project Runeberg -  Samlade skrifter av August Strindberg / 18. Tjänstekvinnans son. Del 1 /
179

(1912-1921) Author: August Strindberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tjänstekvinnans son - 8. Islossningen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

TJÄNSTEKVINNANS SON 170

ligen och ville icke känna igen sig i Bengt Lagman,
men det var inte så noga.

Av större vikt blev införandet av Offenbachs
operett på kungliga teatern. Sedan författaren till
Sköna Helena fått inträde i franska akademien är det
väl icke mera livsfarligt att vara rättvis mot honom.
Halévy och Offenbach voro israeliter och parisare
under andra kejsardömet. Som israeliter hade de
ingen pietet för den europeiska kulturens anor, greker
och romare, vilkas bildning de såsom orientaler aldrig
behövt passera. Som israeliter voro de skeptiska
gentemot västerländsk civilisation, och mest mot
västerländsk kristen moral. De sågo ett kristet
samhälle bekänna den strängaste askesmoral och leva
som hedningar. De upptäckte motsägelsen i lära och
leverne, en motsägelse som endast kunde lösas
genom att ändra den föråldrade läran, ty levernet stod
icke att ändra utan genom kloster eller kastrering.
Människorna voro trötta på att hyckla och de gladdes
åt att få en ny moral, vilken stod i full
överensstämmelse med den mänskliga naturens beskaffenhet
och vedertaget bruk. Offenbach slog an därför att
sinnena voro förberedda och ledsnaden på den
obekväma munkkåpan var allmän. Heldre då spritt
naken. Offenbachs operett tog djupa tag, ty den
beskrattade hela den västerländska föråldrade
kulturen, prästadömet, konungadömet, matinrättningen,
äktenskapet, de civiliserade krigen, och vad man
skrattar åt är icke längre vördat. Offenbachs operett
har spelat samma roll som Aristofanes’ komedi, varit
ett liknande symptom vid slutet av en kulturperiod och
därför har den fyllt en uppgift. Den var skämtsam,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 03:31:43 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/strindbg/tjanson1/0179.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free