- Project Runeberg -  Samlade skrifter av August Strindberg / 18. Tjänstekvinnans son. Del 1 /
376

(1912-1921) Author: August Strindberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Jäsningstiden - 9. I böckerna och på tiljan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

376 TJÄNSTEKVINNANS’ SON

så kallade objektiva omdömen endast voro [-subjektiva,-] {+sub-
jektiva,+} som lyckats vinna flertalet eller få hävd.

Mitt under dessa grubblerier kom en bok i
hans hand, som slog ner som en blixt i tvivlets
mörker och kastade ett nytt ljus över hela det skönas
värld. Det var Georg Brände s’ »Kritiker och
porträtter», som utkom under sommaren och
behandlades i Aftonbladet. Här förelåg intet nytt färdigt
system, men över det hela spred sig en ny
belysning. Alla de från tyska filosofien lånade orden,
innehåll och form, skönt, sublimt, karaktäristiskt,
saknades; och helt säkert hade författaren icke
använt de estetiska systemen för att få måttstocken.
Men vilken passare han begagnade, det fick man
ännu icke veta. Brandes skrev ej som de andra;
såg ej som de andra, och han tycktes ha en finare
tankemekanism än de gamla. Han utgick från det
föreliggande faktum; undersökte det; plockade sönder
konstverket; visade dess anatomi och fysiologi, utan
att bestämt säga om det var skönt eller icke skönt.
Det var den nya franska estetikens metod, som med
Taine införts från England och nu tillämpades på
konsten. Hela den gamla estetiken, som stannat vid
att detta var bra, detta var icke bra, var därmed
slopad. Konstverket låg där som en yttring av den
mänskliga andens verksamhet, stämplad av
tidsrymden då det utgått, påtryckt personlighetens prägel,
och skulle endast behandlas såsom ett dokument,
en handling rörande tidens inre historia.
Skönhetsidealen växlade med land, folk och klimat, och
Rubens’ fettbildande kvinnor voro lika sköna eller
osköna som Rafaels mätresser, vilka voro utklädda till
madonnor. Detta var att ställa frågan på en punkt,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:31:38 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/strindbg/tjanson1/0376.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free