- Project Runeberg -  Samlade skrifter av August Strindberg / 18. Tjänstekvinnans son. Del 1 /
389

(1912-1921) Author: August Strindberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Jäsningstiden - 10. Zerrissen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

JÄSNINGSTIDEN 389

fatteriet, med all dess smärta, var en oerhörd njutning,
kamratlivet var idel fest och lustbarhet. Hans
underklassmedvetande vaknade och sade honom, att det
icke var rätt att njuta, när andra arbetade, och hans
arbete var njutning, ty det medförde ytterst ära och
kanske guld. Därav hans stadigvarande onda
samvete, som utan orsak följde honom. Kände han redan
nu tecken till detta vaknande medvetande om oerhörd
skuld till underklassen, till slavarne, som arbetade
medan han njöt? Vaknade nu hos honom dunkelt
denna rättskänsla, som i våra dagar gripit många
av överklassen, så att de återbörda icke väl
förvärvade kapital, offra arbete och tid åt underklassens
frigörelse, arbetande av drift, på känsel, mot sitt
eget intresse, för att göra rätt? Möjligen! Men
Kierkegaard var ej mannen att lösa missljudet. Det
blev först evolutionsfilosoferna förbehållet att stifta
frid mellan sinnlighet och förnuft, mellan njutning
och plikt. De skulle stryka det där försåtliga
Antingen-eller och förkunna Både-och!,
givande köttet sitt och andan sitt.

Kierkegaards verkliga betydelse fick han först
många år senare klar, då han insåg honom vara
helt enkelt läsaren, den ultrakristne, som ville
förverkliga två tusen år gamla österländska ideal i ett
modernt samhälle. Men Kierkegaard hade rätt i ett
fall. Skulle det vara kristendom, så skulle det
vara ordentligt; Antingen-eller gällde dock här
endast för kyrkans präster, som sade sig vara kristna.

Längre såg han ej, och av honom, som skrev
sin bok 1843 och var prästuppfostrad, kunde man ej
begära att han skulle sätta så: antingen kristendom
så här, eller också ingen; i vilket fall man troligen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:31:38 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/strindbg/tjanson1/0389.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free