- Project Runeberg -  Samlade skrifter av August Strindberg / 18. Tjänstekvinnans son. Del 1 /
422

(1912-1921) Author: August Strindberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Jäsningstiden - 11. Idealism och realism 1871

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

422 TJÄNSTEKVINNANS SON

måste förödmjukas till den grad att han söker skydd
hos sin föraktade frilla, för att man skall »tycka synd»
om honom. Han är en romantisk, icke nordisk hjälte,
de buro sig helt annorlunda åt, varom du kan få
upplysning om, icke i Frithjofs saga, utan i de
isländska: Njåls, Egils Skallagrimssons,
Jomsvikinga-sagan m. fi. Där skall du finna den nordiska
stoicis-men, den nordiska troheten, isynnerhet den
äktenskapliga, men icke ett spår av den Wertherska eller
Oehlenschlägerska eller Tegnérska kärleken. Sant är
att människorna varit lika i alla tider, och
människohjärtats historia är densamma, men nordbons karaktär
eller känslor yttra sig icke på samma sätt som
syd-ländingens; men detta är just vad åtskilliga
romantiska författare glömt, då de velat skildra nordbon.
Oehlenschläger är epiker, detta visar också den
episka bredden och vidlyftigheten i hans stycken,
vilket dock ger dem skenet av att innehålla så
mycken handling. Men vad är handling? Jo, folket
säger att ett stycke saknar handling, när ingenting
uträttas på scenen. Men låt maskinisten stå bakom
en kuliss och blåsa ut ett ljus, som står på ett bord
in på scenen; låt sedan en av de starkaste sopranerna
i kören uppstämma ett rysligt skratt, eller låt hjälten
hoppa ut genom en tornglugg eller bränna upp några
viktiga dokument, helst ett testamente, som dock för
styckets upplösnings skull får lov att finnas i avskrift
ute hos attributförvaltaren, eller låt teateronkeln äta
några pastejer och dricka ett glas sherry, och där
finns handling, stycket är dramatiskt. Dock, detta
hör till teatermaskinläran, i vilken Oehlenschläger var
särdeles hemma, ty han hade varit vid teatern en
tid, och denna egenskap att vara »spelbart» är den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:31:38 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/strindbg/tjanson1/0422.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free