- Project Runeberg -  Sveriges historia under den nyaste tiden från år 1809 till år 1875 /
236

(1881) [MARC] Author: Teofron Säve
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bergs namn erinrar oss om ett särskildt element i de unges något famlande

sträfvanden: det götiska. Ling
if-rade nämligen för de fornnordiska
ämnenas behandling äfven i den
bildande konsten, och han fann hos
skulptören Fogelberg en genklang,
som sent omsider bar frukt i
dennes framställning af de nordiska
gudabilderna: Odin, Tor och Balder.
Ur dessa konstnärskretsar framgick
ock den så kallade »Götiska
förbundets exposition» 1818, der
äfven Fogelbergs första utkast till
gudastoderna jemte Sandbergs
»val-kyrjor» och andra nordiska bilder
voro utstälda. Men med undantag
kanske af Fogelbergs senare
skulpturbilder framkallade dessa strider,
med all deras efter tidens sed vtterst

249. Olof Johan Södermark häftiga polemik, ingen värdefullare

(1790—1848). konstverksamhet. Reformatorernes

ideer voro allt för oklara och
fosforismen ofruktbar för den bildande konsten; dessutom fans hos de unge samma

brist på solid teknik, som de tadlado
hos akademien, och reformationen i
dennas undervisning uteblef tills
vidare. Men ett vans: ett visst
intresse för konstfrågor väcktes hos
allmänheten, en mängd aristokrater

och andra, med konungafamiljen i

spetsen, började göra beställningar

och anlägga stora konstsamlingar,
och en mängd volontärer, d
synnerhet ur det militära ståndet, sällade
sig till artisterne af facket. Och,
livad som var minst lika vigtigt, en
stor del af de yngre konstnärerne
drog till utlandets större konstorter
för att förkofra sig i sitt yrke och
vinna större grundlighet i den
vigtiga, men hittills försummade
tekniken.

Kosan togs, som vanligt var allt
ifrån frihetstidens dagar, öfver Paris

250. Gustaf Uno Troili
(1815—1875).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:43:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stsh6/0244.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free