- Project Runeberg -  Sveriges historia under den nyaste tiden från år 1809 till år 1875 /
239

(1881) [MARC] Author: Teofron Säve
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Arkitekturen stod sig fortfarande, som vi ock i början sett, sämst
bland de bildande konsterna. En gryning till ett bättre visar sig dock hos
den redan nämde Nyström. Mest fruktbringande visade sig studierna i Paris
för honom liksom för hans efterföljare, bland hvilka Scholander är den
förnämste. Men då byggandet af ett »nationalmuseum» (s. 242) i Stockholm beslöts
(riksdagen 1844—1845), fick en
utländing (Stiiler i Berlin) göra
ritningen. Detta statens beslut
att egna en sorgfälligare vård åt
de rika konstsamlingarna är ett
uttryck af det allmännare intresse,
som böljade, ehuru helt långsamt,
egnas konstodlingen. Redan flere
år förut hade från enskildt håll ett
vigtigt steg tagits till konstens och
konstnärernes fromma, då enligt
utlandets föredömen
»konstföreningen» i Stockholm inrättades 1832
på initiativ af konstnärer och
konstvänner, bland hvilka märkas M.

G. Anckarsvärd, grefve A. Bjelke,

Fahlcrantz, Sandberg, Södermark
den äldre och Byström. Den satte
till sin uppgift att »upparbeta
allmänhetens konstförstånd och på
samma gång bispringa artisterne
genom att bereda afsättning åt
deras arbeten». Onekligen böljade
konstnärernes ställning här hemma
vid denna tid, ehuru långsamt,
förbättras, hvilket visar sig deri, att
ett större antal börjar kunna
lif-nära sig af yrket, på samma gång
deras publik vidgas. Denna
publik utgöres icke som förr nästan
uteslutande af samhällets
aristokratiska klasser, utan omfattar i allt
vidare kretsar de borgerliga lagren.

Den rörelse, som vi i detta
hänseende bemärkt under föregående tidskiften, fortgår. Det var dock närmast
blott de mindre konstarterna, genre- och landskapsmålningen, som vunno
derpå. Lika så utträngdes nu småningom det arbetsamma och dyrare
kopparsticket, i hvilken konstart K. Forssell är den ende framstående artisten7
af den både lättare och billigare litografien (Billmark med flere), hvilken

254. Odin. Af Fogelbcrg.
I Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:43:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stsh6/0247.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free