Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
tycks? helt öfverdådigt klöser ut ögonen påCupido,
ingenting mer och ingenting mindre!
„Skrik i tak, allarm och väsen!
Svimning, eau de Luce och grfil!
Flux i första åkarschåsen
Efter gudarnes Acrel!”
„Gudarnes Acrel”, — Acrel var en renommerad
operatör för den tiden, — vet ingen råd för den
arma Cupidos ögon;
„fngen hjelp! pupillen borta!
Pojken blir stenblind, Ers nåd!
Venus gret och gudaskaran
Svor åt Dårskap hämnd och död.
Syndarn skalf; men midt i faran
‘Öfverguden tystnad böd.
Blodig hämnd, — så föllo orden, —
Gör ej skadan mindre stor;
Straffet blir — att han på jorden
Leda skall sin blinda bror.”
Det är i hela denna lilla tafla en sanning, en
individualisering i den mest pikanta hållning, och
man mä för öfrigt säga om allegorien såsom
konstart hvad som heldst, så kan man icke bestrida att
denna ifrågavarande i forrtien och utförandet är ett
verkligt litet mästerstycke. Vår sednare litteratur
har nästan intet liknande att uppvisa.
Men, som sagdt är, alla dessa: Hallman,
Wallenberg, fru Lenngreu, ansågos, åtminstone på vitter-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>