- Project Runeberg -  Grupper och personnager från i går /
189

(1861) [MARC] Author: Oscar Patric Sturzen-Becker
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kapitlet 11. En gastronomisk trio. (Bihang till pressens biografi.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

189

gjort det med känslomenniskans eldiga patos, der
Askelöf njöt med det saliga lugnet af en gud, der njöt
Crusenstolpe med den vulkaniska lidelsefullheten af en
afrikan. Ofta förbiseende något, alltid mindre sträng, i
fråga om det metafysiska sammanhanget, den inre
andemeningen af en lukullisk servering, betraktade
Crusenstolpe snarare hvarje rätt, hvarje godt glas vin, som
ett fulländadt förträffligt för sig, och han såg mindre på
att göra en måltid enligt konstens reglor, än att göra
den ena eröfringen efter den andra, han åsidosatte
helhetens stora, evärdliga lag för ideliga detaljer
af måhända utsökt, men fragmentariskt värde. För
Crusenstolpe gåfvos egentligen hvarken förrätter,
mellanrätter, eller efterrätter, endast rätter; han älskade
farcerad charlotte-lök, strasburgergåslefver, ostron,
fasan och tryffel, allt om hvarannat, lika godt i hvad
ordning; han hälsade dem välkomma, såsom en Don
Juan hälsar „la premiére venue44, och han helgade dem
med samma värma sin dyrkan, 0111 till frukost, om
till supé, om till spanska viner, om till franska eller
ungerska.

Detta vill med andra ord säga, att, då hos Askelöf
förmågan och konsten stodo i den fullkomligaste
harmoni, innehade Crusenstolpe deremot visserligen en
utomordentlig gastronomisk förmåga, men saknade
onekligen något af detta, som lyfter gurmandisen till en
skön och himmelsk konst, i ordets trängre betydelse.
Hans inspirationer voro ofta makalösa, men han var icke
den man, om hvilken man på förhand kunde tryggt
svärja, att han ej möjligen skulle i nästa ögonblick begå
en liten gastrologisk sottise, falla från en
„leipziger-lärka i papiljott“ pladask ned till en biffstek, från ett
vildsvinshufvud ned till grissylta eller från
flottbecker-sparris ned i en karott stufvad potatis. Crusenstolpe

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 03:33:28 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/sturzgru/0197.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free