- Project Runeberg -  Grupper och personnager från i går /
201

(1861) [MARC] Author: Oscar Patric Sturzen-Becker
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kapitlet 12. Jenny Lind. -- Emilie Högqvist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

201

Malibran, en Malibran utan skola, men med hvilken
röst, o, J näktergalar! — Det är genom flit och metod
Jenny Lind gjort af denna röst i mekaniskt afseende
något utmärkt och mer, än kanske någon annan skulle
kunnat göra, men detta ensamt för sig skulle dock
aldrig satt henne på den höjd, hon intagit inom den
musikaliska konstnärsverlden. Till detta sednare
fordrades den poesi, den egendomliga „färgton“, hvarmed
Jenny Lind förmådde att omgjuta sitt föredrag och
sålunda förhöja effekten af de enklaste toner och förädla
sjelfva det i och för sig intetsägande och platta, så
fort hon trädde fram på scenen eller satte sig vid pianot.
Hemligheten af hennes konst var, att hon ej blott kände
hvad hon sjöng, utan ofta kände till och med ännu litet
mer, än hvad sjelfva skalden eller tonsättaren räckt
till att prestera.

I detta sist antydda afseende var Jenny Linds
„succés“, naturligt nog, aldrig mera fullständig, än i
de moderna operorna, der hon var mera ensam om
sin triumf, medan hon i de klassiska musikpjeserna
delade den med kompositionen. Äfven om partituret
i wNorma“, wLuciea, „Sonnambula“, „Robert“, erkännes
ega åtminstone fragmenter af verklig tonpoesi och
goda intentioner, framförallt i det patetiska, var dock
hennes konst det alldeles öfvervägande medlet till
styckets framgång, enär hon icke blott på ett genialiskt
sätt återgaf dessa särskilda stumpar af en mera äkta
musik, — ty detta har man hört äfven många andra
sångerskor göra lika bra, styckvis till och med
ypperligare , — utan förstod, att verkligen underbart deraf
skapa ett vackert helt, att med dessa enskildheter af
ädlare halt liksom täcka de svagare ställena ungefär så,
som man med de fylligare och vackrare bladen af
några sparsamma rosor och camellior skyler i kransen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 03:33:28 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/sturzgru/0209.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free