Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
lägg af reformationen» All frihet är i sin grund
densamma, i tanken eller i staten. Han är Prest i den inre
verlden, han är Statsman eller Hjelte i den yttre.
Hvar-helst en förnuftig tankefrihet finnes, finnes derföre
alltid en dylik borgerlig frihet, om icke i sanktionerade
former, likväl alltid i verkligheten. Men hvarifrån
daterar sig all förnuftig tankefrihet i Europa, om icke från
lutherska reformationen? Att den politiska reformen
i våra dagar utgått från ett så kalladt katholskt land,
bevisar ingenting häremot; ty det är just det vigtiga
i Luthers reformation, att, efter den, intet katholskt
land funnits, i den bemärkelse, som före densamma.
Man säger, att det är adertonde seklets upplysning,
som gjort den stora politiska omhvälfningen; om så
vore, så vore det utan tvifvel hennes bästa verk. Men
grunden ligger djupare, hvilket bland annat äfven
Englands historia bevisar. Sådan, som denna frihets-ande
redan länge uppenbarat sig i Europa, förtränges han
nu mera icke, hvarken med våld eller list, hvarken med
sofismer eller besvärjningar. Obekymrad går han
sin lugna gång och nersparkar det förmultnade och
lägger hörnstenar till sina tempel. Det är här
ingalunda frågan om en uppbrusande pöbel-yra, som kastar
thronens spillror ibland altarets och firar sina ursinniga
högtider på statens och ordningens ruiner. Det är icke
frågan om frihetens missbruk, utan om dess bruk. Det
är frågan om folkens eviga rätt, sådan som förnuftet
lär den, det är frägan om staternas djupaste och vä-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>