- Project Runeberg -  La veranda. Valda feuilletoner i alla arter /
141

(1861) [MARC] Author: Oscar Patric Sturzen-Becker
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - En opera seria i fogelperspektiv

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

141

och min far!“ Raoul skjutsas bakom ett förhänge,
och — hast du mir’s gesehen? — Valentines »make
och far“ inträda verkligen ögonblicket derefter ganska
riktigt, åtföljda af flera andra förnäma katolska herrar.
Raoul, ständigt gömd bakom gardinen, blir nu vittne
till dessa arga katolikers sammansvärjning i ändamål
att ännu samma natt, — det är den så rysligt
ryktbara Bartholomeinatten 1572, — slagta alla hugenotter
i Paris-, och sedan den värda mördarligan äter lemnat
rummet, lyckas Raoul också bege sig ut genom
fönstret, för att hasta de sina till hjelp. Mången på tredje
raden sitter visserligen med hjertat i halsgropen af
fruktan för att den stackars Raoul skall falla i gatan,
men ni, som har ett öga på hvart håll, ser ganska
trankilt hur han klifver ut öfver fönsterposten för att
endast sätta benen på jemna golfvet och skynda upp i
sin klädloge att tömma ett glas sockervatten.

Femte och sista akten begynner väl med stor dans,
men är för öfrigt endast jemmer och elände. Valentine
och Raoul träffa hvarandra midt i Bartholomeinattens
blodiga villervalla. Valentine söker förmå sin älskare
att öfvergå till katolicismen, men då han med mycken
karaktersstyrka afvisar ett sådant förslag, förklarar hon,
att hon då i stället vill antaga hans tro, på det att de
icke mer må skiljas, utan lefva och dö tillsammans.
Marcel välsignar de båda älskande. Under detta är
det ett rysligt oväsen i en protestantisk kyrka, som
utgör fonden, och ni ser en af teaterarbetarne i
uppdragna skjortärmar gå fram och åter der bakom,
svängande af alla krafter ett bloss, hvilket genom fönsterna
skall för spektatörerna föreställa de i kyrkan
inträngande katolikernas mordbrandsfacklor; en hop
kom-parser stå dessutom rundtomkring och mumla, pipa och
stoja, för att gifva salongen ett tydligt begrepp om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:46:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sturzver/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free