- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Första årgången (händelserna 1923) /
100

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Musiklivet i Sverige 1923

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

mästaren Jean Sibelius’ första besök härstädes såsom tonsättare och dirigent. Med
sina av geniets egenart präglade orkesterdikter, från En sagas sällsamma
töckensyner till femte symfoniens översinnliga skönhetsdrömmar, hänförde han lyssnande
skaror, vilka i brusande hyllning betygade mästaren sin beundran och tacksamhet.
Kammarmusikens intima konstart har odlats av Kammarmusikerföreningen, som
bland annat framfört två stråksatser av Edvin Kallstenius, och ensemblen
Ohlson-Rundquist-Lindhe, vilken presenterat en pianotrio i h-moll av Gustaf Heintze och en
violinsuite av Ture Rangström. Dessutom har konsertmästare Turicchia jämte
medlemmar av hovkapellet framfört italienska kammarmusikverk och Meredyllkvartetten
presenterat engelsk kammarmusik. Musikföreningen har under professor Victor
Wiklund givit repriser av Bossis Canticum canticorum och Bachs Matteuspassion.
Musikaliska Sällskapet ägnade en konsert åt finsk kördiktning samt medverkade vid
uppförandet av Matteuspassionen på Långfredagen i Engelbrektskyrkan.

I Göteborg uppvisa solistkonserterna en stark tillbakagång, varemot intresset
för orkesterföreningens verksamhet avsevärt stegrats. Vid föreningens konserter
under Ture Rangström och Tor Mann har i synnerhet svensk musik varit väl
företrädd. Av körverk ha uppförts Schumanns »Paradiset och perin», Debussys »La
da-moiselle élue» och Verdis Requiem. Stora teatern har jämte operett även odlat opera
samt framfört »Tannhäuser», »Hoffmanns äventyr» och »Madame Butterfly». Vid
jubileumsutställningen har Svenska Musikerförbundet anordnat tre festkonserter
med svenska program. I anslutning till utställningen firades fjärde allmänna
sångarfesten, vartill samlats 6,500 sångare, vilka under dr Alfvéns ledning hemburo en
glänsande seger för den svenska manskörsången.

De statsunderstödda orkesterföreningarna i Gävle, Hälsingborg och Norrköping
ha trots det otillräckliga statsunderstöd de åtnjuta kunnat ännu ett år fortsätta sin
kulturfrämjande verksamhet, tack vare den ideella offervilligheten hos föreningens
musiker. En anmärkningsvärd insats i landets musikaliska odling utövas därjämte av
de orkesterföreningar och musiksällskap, som numera förefinnas i flertalet städer.
Däribland må nämnas Borås orkesterförening (dir. V. E. Lundquist och K. Håkanson),
Dalarnes orkesterförening och Musiksällskapet i Falun (Joel Olsson), Halmstads
orkesterförening (Per Grundström), Huskvarna musiksällskap (N. Norén), Härnösands
musiksällskap (F. Janson), Karlskrona orkesterförening och Musikföreningen (S.
Sjöberg), Karlstads orkesterförening (E. Isakson), Kristianstads Motett & Musiksällskap
(O. Wadborg), Linköpings musiksällskap (R. Darell), Skövde orkesterförening (C.
Holmberg och S. Werner), Strängnäs musikförening (H. Lewerén), Sundsvalls
orkesterförening och Filharmoniska sällskapet (J. Wistrand), Västerås musiksällskap och
orkest erförening (H. Lindqvist), Växiö Folkkonsert orkest er och Musiksällskap (E.
Larsén), Sydsvenska Kammarmusikföreningen i Ystad och Sydöstra Skånes
orkesterförening (J. Arrhén) samt Örebro orkesterförening (J. Lind). Sydsvenska
Filharmoniska Föreningen i Malmö har firat sitt 20-årsjubileum med en Hallénkonsert under
komponistens ledning, och i Västerås har Musiksällskapet givit 2 konserter i samband
med Rudbeckiusminnets firande.

Slutligen kan nämnas att december månad medförde ett länge väntat chefsskifte
vid Stockholms Opera. Häradshövding K. A. Riben trädde sålunda med december
månads utgång tillbaka från sin befattning som chef för K. teatern och i hans ställe
har av K. M:t utsetts hovsångaren John Forsell.

(Ur professor Olallo Morales’ årsberättelse vid
Musikaliska akademiens högtidssammanträde den 18/11 1923.)



<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 20:36:05 2021 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svda/1923/0102.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free