- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Andra årgången (händelserna 1924) /
80

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstlivet 1924. Av fil. dr Karl Asplund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tionella f ofo gr a fiuf ställningen, vars kommissarie för den konstnärliga delen var vår
främste man inom området, dr Henry Buerghel Goodwin. Särskilt de anglosaxiska
länd-dernas insats på detta område framträdde med övertygande styrka. Och även här
voro de skandinaviska länderna bland de för oss mest givande bland deltagarna.

Grafiken har utom utställningarna visat en stor livaktighet genom ett flertal
publikationer och illustrationsverk, bland vilka främsta rummen intagas av Stig
Borglinds, Axel Fridells och David Tägtströms etsningsportfölj med Dalamotiv, Jurgen
Wrangels etsningar till dikter av Anders Österling och Siri Magnus’
träsnittsillustrationer till Atterboms diktcykel »Blommorna». Vackra illustrationsverk voro »Fridas
Bok» med Eigil Schwabs teckningar, Cederborghs »Uno von Thrazenbergh» med Kurt
Jungstedts och Ehrensvärds Lafontaine-översättningar med Yngve Bergs.

Bland 1924 års utländska utställningar i Stockholm må utom de förutnämnda
antecknas den schweiziska, som i september inledde höstsäsongen i Liljevalchs
konsthall —■ dock utan större framgång — och den stora retrospektiva uppvisning av Henri
Matisses målningar, som anordnades i Nationalmuseum av Föreningen Fransk konst
och öppnades den 26 oktober.

Matisses mest betydande svenske lärjunge, Isaac Grunewald, öppnade i
november i Konstakademien en både kvantitativt och kvalitativt betydande utställning av
målningar och akvareller, med vilken han hävdade sin rangplats i vårt måleri.
Särskild uppmärksamhet väckte hans skisser till teaterdekorationer, bland vilka funnos
en av Operan beställd, men på grund av konflikt med ledningen icke till utförande
antagen, konstnärligt högst betydelsefull svit till Webers opera »Oberon».

Bland övriga separatutställningar äro framför allt att anteckna den på färgprakt
och målerisk ingivelse rika minnesutställningen över den på Java avlidne John Sten,
vilken utställning öppnades i Göteborg och sedan flyttades till Stockholm, samt
göteborgaren Birger Simonsons den 16 oktober i Svensk-franska konstgalleriet öppnade
utställning av de senaste årens produktion.

I Svensk-franska konstgalleriet, som blivit en samlingspunkt för levande svensk
konst med framåt sökande tendenser, öppnades den 18 november en
samlingsutställning av ungt svenskt mdleri, som gav en måhända klarare överblick än
Göteborgsutställningen 1923 av i stort sett samma konstnärer av den nu mognande och färdiga
generationen. Intrycket av samling och målmedvetet allvar efter ett decenniums
stridiga impulser och träget sökande var här glädjande starkt.

I akt och mening att stödja den framgångsrikt men på grund av den ekonomiska
depressionen under svåra omständigheter kämpande svenska konsten anordnades av
den nybildade Föreningen för levande svensk konst ett lotteri i december, där
konstinköpen i stor utsträckning gjordes inom den moderna falangen och med så stränga
krav som möjligt på konstnärlig kvalifikation.

Svenska staten gjorde genom regeringsbeslut den 19 december ett märkligt
konst-förvärv. bankdirektör Ernest Thiels villa på Djurgården med hela den stora
konstsamlingen, som väsentligen omfattar arbeten av Konstnärsförbundets medlemmar.

En segsliten monumentfråga fick under året sin lösning, i det att Milles’ Sten
Sturemonument enligt Uppsala studentkårs beslut fick sin placering på Kronåsen.

Slutligen är att anteckna, att en av den svenska konstens mest betydande
personer, målaren J. A. G. Acke, avled 5 september. Den äldre målargenerationen
förlorade i honom sin originellaste och mest fantasirika medlem. Hans målningar från
Stockholms skärgård och Atlanten och även hans stuckreliefer från de sista åren i
Stadshuset och annorstädes leva med en ursprunglig och lekande begåvnings friska liv.

— 80 –

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 03:35:40 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svda/1924/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free