- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Tredje årgången (händelserna 1925) /
90

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Parisutställningen 1925

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Svenska paviljongen på Parisutställningen (fasaden).

Parisutställningen

Utställningen i Paris 1925 bar det officiella namnet Exposition Internationale des Arts
Décoratifs et Industriels Modernes à Paris 1925. Den öppnades den 28 april och
stängdes den 8 november. Tjuguen länder deltogo i utställningen. De voro: Belgien,
Danmark, Finland, Grekland, Holland, Italien, Japan, Jugoslavien, Kina, Lettland,
Luxemburg, Monaco, Polen, Schweiz, Sovjetryssland, Spanien, Storbritannien, Sverige,
Tjeckoslovakiet, Turkiet och Österrike. Dessutom förekom en fransk kolonialutställning.

Utställningen var avsedd att åstadkomma en uppvisning av den moderna dekorativa
konstens och konstindustriens ställning i olika länder. Enligt programmet var
utställningen uppdelad i fem grupper i anseende till utställningsmaterialet: Grupp I Arkitektur
(vari även inbegrepos alla i ett byggnadsverk ingående detaljer). Grupp II på franska
Mobilier (vari medräknades allt som hör till bostadens inredning, såväl möbler som alla
övriga rekvisita). Grupp III Kläder och alla dit hörande artiklar. Grupp IV Teater,
gatu- och trädgårdskonst. Grupp V Undervisningsväsen.

Kravet på modernitet var det tyngst vägande i programmet, och utställningen kom
därigenom att utgöra den kraftigaste reaktionsyttring mot historiska stilar, som vår tid
hittills skådat. Utställningen får betraktas som en storartad yttre manifestation av de
starka praktiskt-estetiska tendenser, som på de senaste decennierna gjort sig gällande i
flera länder, bland annat i Sverige.

Utställningen var förlagd till centrum av Paris. Den låg på ömse sidor om Seine med
Alexanderbron förbindande de två utställningsstränderna. Den hade tre huvudavdelningar:
Nationernas gata och Grand Palais på norra, området kring Invalidesplanaden på södra

— 90 –

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 03:35:42 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svda/1925/0092.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free