- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Tredje årgången (händelserna 1925) /
91

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Parisutställningen 1925

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Svenska paviljongen på Parisutställningen (den åt floden vettande sidan).

flodstranden. Vid Nationernas gata lågo de olika nationernas paviljonger, nästan alla tänkta
i representationssyfte. I Grand Palais hade man koncentrerat själva utställningsmaterialet;
halva utrymmet var lämnat åt utlänningarna, medan fransmännen på det övriga området
exponerade moder. Till området kring Invalidesplanaden hade fransmännen förlagt
huvudmassan av sin exposition, medan några sidolängor upplåtits åt vissa utländska nationer,
däribland Sverige.

Sverige deltog i alla de ovannämnda fem utställningsgrupperna utom i grupp V.

Svensk generalkommissarie för utställningen var Svenska Slöjdföreningens chef, dr
Gregor Paulsson. Utställningskontrollant var arkitekten Sven Wranér.

Svenska paviljongen vid Nationernas gata var byggd efter ritning av arkitekten Carl
Bergsten i nyklassisk stil. I densamma inrymdes en förhall, dekorerad av professor O.
Hjortzberg, samt en receptionssal med möbler komponerade av arkitekterna Carl Hörvik
och Carl Malmsten samt ett par bemärkta konstverk, skulptören Ivar Johnssons staty
»David» och konstnären Simon Gates av Stockholms stad till staden Paris skänkta
jättepokal av glas från Orrefors glasbruk. Paviljongen var i övrigt smyckad av skulptörerna
Eric Grate och Nils Sjögren.

I Grand Palais utställde Sverige i två medelst en trappa förbundna salar, i den ena
av dessa textilier, i den andra glas, keramik, metall och bokkonst. I ett särskilt rum var
anordnad en Stockholms Stadshusutställning, och på ännu ett ställe exponerades skisser
till teaterdekorationer.

Vid Invalidesplanaden hade Sverige slutligen en mindre möbelutställning (tre
rumsinteriörer) samt en utställning av svensk hemslöjd.

Prisbedömningen vid utställningen föregicks av ett långvarigt och ytterst rigoröst
juryarbete, utfört av experter från alla utställande länder. För Sveriges vidkommande

— 91 –

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:04:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1925/0093.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free