- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Tredje årgången (händelserna 1925) /
100

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Musiklivet i Sverige 1925. Av M. Pergament

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

D

Musiklivet i Sverige Ip2j.

Av M. Pergament.

et viktigaste som året 1925 fick i arv från det närmast föregående året var —
vad Stockholms musikliv beträffar — de stora förändringarna vid
Konsertföreningen och Kungl. teatern. Den förra hade mistat den man, som i tio år
länkat dess konstnärliga öden. Den senare hade fått en m^ härskare, som med järndisciplin
och målmedvetenhet skulle söka gottgöra den föregående regimens förseelser. Det var
således under mycket ogynnsamma omständigheter Konsertföreningen mötte det nya
året, medan Kungl. teatern strålade av ljusa förhoppningar. En överblick av
händelserna vid de bägge institutionerna under året 1925 ger dock ingen absolut tilltalande
bild på något dera hållet.

Kungl. teaterns repertoar undergick icke några märkvärdiga förändringar. En
svensk opera. Bäckahästen av Kurt Atterberg, och en fransk, Uheure espagnole
av Ravel, voro de enda nyförvärven. Den senare, vars sujet är mindre lämplig för
svensk operapublik, nedlades så gott som omedelbart. I övrigt inskränkte sig
verksamheten till nyinstuderingar och nyinsceneringar av äldre verk. Bland dessa må nämnas:
Falstaff, Rigoletto, Aida, Oheron, Läderlappen och Wermlänningarne, den sistnämnda
resultat av en lycklig samverkan mellan regissör G. Bergman och dekorationsmålaren
Kanneworff från Stora Teatern i Göteborg. Dekorationerna till Aida och Oheron
utfördes av resp. Ragnar Östberg och Isaac Griinewald. Verdis musik förlorade
ingenting och Webers vann ingenting på den nya utstyrseln. Griinewalds dekorationer
vittnade dock om en genial målerisk och scenisk fantasi, och tack vare dem hade
Oberon kunnat bli en kassapjäs, om den icke hade behövt rymma fältet för vissa på
förhand uppgjorda gästspel. I anseende till de dryga kostnader denna nyuppsättning
betingat borde Kungl. teatern i sin generalplan åtminstone ha räknat med möjligheten
av en publikframgång. Reprisen av Falstaff blev (av flera anledningar) icke vad den
kunnat bli, trots att Per Lindbergs regi på många punkter var glänsande. Icke heller
den nyanställde regissören, Gustaf Bergman, kunde göra sig fullt gällande. Det är
som om man vid Kungl. teatern skulle frukta för allt nytt; det mesta som sker, sker i
den konstnärliga kompromissens tecken. En så viktig organism som bålettkåren
försummas nästan helt. (En liten uppryckning fick den genom balettniästare H.
Kröller från Wien, vilken iscensatte årets bägge balettnyheter: Don Juan med musik
av Gluck och Amoriner med musik av Mozart.)

I motsats till föregående år gästade en del utländska förmågor Kungl. teatern.
Bland dem hade tenoren Richard Tauber och dirigenten Leo Blech mest framgång.
Den senare debuterade inför stockholmspubliken med Carmen, varvid Gertrud
Pålson-Wettergren f. f. g. sjöng titelrollen. Denna föreställning blev det vackraste mJnnet
från verksamhetsåret 1925. Blechs utomordentliga dirigentegenskaper och
oför-bränneliga andliga energi kommo konstnärerna vid Kungl. teatern tillgodo i en
utsträckning, som ställde deras framtida musikaliska verksamhet i ljusare dager. Skada
blott att man vid Kungl. teatern försummade att höja den sceniska framställningen
av en del av de operor, gästspelet omfattade, till samma konstnärliga nivå som den
musikaliska.

Hovkapellet framförde vid sina symfonikonserter bl. a. Verdis Requiem och
Schön-bergs Gurrelieder. Bland de konstnärer, som lämnat Kungl. teatern, var även fru

—■ 100 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 03:35:42 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svda/1925/0102.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free