- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Tredje årgången (händelserna 1925) /
102

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Musiklivet i Sverige 1925. Av M. Pergament

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kammarmusikens vänner ha tillgodosetts dels av Kammarmusikföreningen, hos
vilken Kjellströmkvartetten alternerat med Ruthströms och Barkels ensembler, dels
av självständigt konserterande utländska kvartetter, av vilka Budapestkvartetten
beredde en enastående konstnjutning. Internationella Sällskapet fortsatte sitt
pionjärarbete för den nya musiken. En ny stråkkvartett av H. Rosenberg och en av M.
Melchers sågo konsertsalens ljus. Även en mängd utländska nyheter framfördes,
bl. a. Nielsens blåsarkvintett och Regers Serenade op. 141.

Stockholms stadshus fick sin jätteorgel och det nya Konserthuset sina
invigningskompositioner — två verk av Atterberg och ett av Melchers, varav de förra belönats
med första och tredje, det senare med andra priset i den tävling, som utlystes bland
svenska tonsättare och vars prisnämnd utgjordes av tonsättaren Carl Nielsen, prof.
Robert Kajanus och kapellmästare Halvorsen.

Stockholms students ångar förhund under ledning av E. Ralf företog en
konsertresa till Amerika med såväl konstnärlig som ekonomisk framgång. På hösten stiftades
i Stockholm Sveriges musikpedagogiska förhund, som avser att sprida upplysning i
musikaliska frågor bland alla den ädla konstens utövare, såväl lekt som lärd.

Slutligen har året 1925 att anteckna förlusten av en av förgrundsfigurerna i det
svenska musiklivet, tonsättaren och dirigenten Andréas Hallén, som avled den 11 mars

Göteborgs orkester förening firade vid utgången av spelåret 1924—1925 sitt
tjugu-årsjubileum. Samtidigt avgick tonsättaren Ture Rangström från sin post som
kapellmästare vid symfoniorkestern, vilken befattning han innehaft sedan i oktober 1922.
Fr. o. m. höstterminen 1925 övertogs förstedirigentskapet av kapellmästare Tor Mann,
som dittills stått vid hr Rangströms sida i egenskap av andredirigent.
Gästdirigenternas antal var icke stort: Paul Scheinpflug, Emil Telrnanyi och Carl Garaguly.

Även vid Stora teatern ägde en förändring rum, i det att Gustaf Bergman vid
vårterminens utgång lämnade sin post som teaterns regissör och konstnärlige ledare.
Den märkligaste konstnärliga händelsen var framförandet av Puccinis Manon Lescaut,
som därvid upplevde sin urpremiär för vSverige.

Malmö fick i januari sin egen symfoniorkester, vilken i början leddes av kapellm.
Tor Mann. På hösten anställdes den utländske pianisten Walter Meyer Radon som
dirigent, vilket väckte berättigat missnöje bland svenska musiker och dirigenter.

— 102 –

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 03:35:42 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svda/1925/0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free