- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Fjärde årgången (händelserna 1926) /
116

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstlivet 1926. Av Gustaf Näsström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

rymde man också i denna sal en samling av yngre finsk konst, som genom
överintendenten Gauffins förmedling donerats till museet av konsthandlaren Gösta
Stenman i Helsingfors. En annan, större donation, herr Edvard Björkmans,
visades under våren för allmänheten. Bland museets tillfälliga utställningar märktes
samlingar av amerikansk och dansk grafik, av Georg Paulis handteckningar samt
minnesutställningarna över Paul Gauguin och Augustin och Carl August Ehrensvärd.

100-årsminnet av J. F. Höckerts födelse högtidlighölls av Konstakademien med
en omfattande utställning av den gedigne målarens verk.

Under sommaren utförde Georg Pauli, delvis efter Axel Törnemans
efterlämnade kartonger, fem fresker i Andra kammarens plenisal.

Liljevalchs konsthall firade i februari sitt tioårsjubileum med en
minnesutställning av Karl Nordström, Konstnärsförbundets kraftfulle hövding. Bland dennes
starkt personligt färgade verk väckte icke minst ett antal målningar från 80-talets
förra hälft livlig uppmärksamhet och förde ännu en gång i minnet den korta men
lysande roll, Gréz-perioden spelat i svensk konst. I samband med Karl Nordströms
namn bör påpekas, att a.-b. Konstverk, som länge och framgångsrikt till publiken
förmedlat arbeten av Konstnärsförbundets kvarlevande medlemmar, under året
tyvärr nödgades upphöra med sin verksamhet.

Sveriges allmänna konstförening fullföljde även under året sin synnerligen
berömvärda strävan att sammanföra och förmedla skandinaviska bytesutställningar.
I april öppnades i Konstnärshuset en utställning av den norske målaren Hans
Heyerdahls verk och den 5 okt. invigdes i Konstakademien en utställning av Ivar
Arosenius, som blev en ojämförlig publikframgång. Konstföreningens stora
höst-utställning, i vilken över 200 konstnärer deltogo, stod i sin helhet icke på samma
nivå som föregående års och gagnet av en dylik massutställning diskuterades
livligt. Särskilt inbjudna utställare voro denna gång skulptören Olof Ahlberg och
målaren Rikard Lindström.

Även i landsorten bedrevs under året en energisk utställningsverksamhet.
Nationalmuseets under föregående år startade vandringsutställning besökte under 1926
Karlstad, Örebro, Norrköping, Jönköping och Hälsingborg. Ett urval ur
»Optimisternas» utställning i Liljevalchs konsthall visades bl. a. i Göteborg, Västerås
och Uppsala. Bland provinsiella sammanslutningar anordnade Sällskapet för
jämtländsk konstkultur, Ostgöta konstförening samt Dalarnas och Skånes
konstföreningar var i sin stad beaktansvärda utställningar.

Till de mest uppmärksammade händelserna på skulpturens område hörde
av-täckningarna av tre Milles-monument: Industrimonumentet och Solsångaren i
Stockholm samt Europa och tjuren i Halmstad. Under det konstkritiken i stort
sett ställde sig välvillig till dessa betydande verk av den fantasifulle och energiske
konstnären, bemöttes de av den stora allmänheten med samma hätska förkättrande
som i regel brukar åtfölja en statyavtäckning i vår tid. Dock kan man tacksamt
annotera, att oppositionen, möjligen med undantag för vissa element i Halmstad,
numera icke har sin rot i någon moralisk reaktion mot naketskulptur i det fria.

Sedan de Milles’ska förslagen till ett Engelbrektsmonument vid Stockholms
stadshus befunnits mindre lämpliga, utlystes en allmän tävlan om monumentets
utformning. I syfte att tillvarataga skulptörernas tävlingsintressen och övriga
gemensamma angelägenheter bildades på hösten föreningen »Svenska skulptörer»
med herr Tore Strindberg som ledande kraft. I den under 1925 utlysta Danelii-

— 116 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:04:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1926/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free