- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Femte årgången (händelserna 1927) /
116

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Musiklivet i Sverige 1927. Av tonsättaren Moses Pergament

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Rosenbergs konsert för violin, m. fl. I detta sammanhang bör också nämnas Hugo
Alfvéns Jubileumskantat, som uruppfördes vid universitets jubileet i Uppsala i
mitten av september.

Den 20 oktober firade Konsertföreningen sitt 25-årsjubileum med en
festkonsert i sitt ståtliga och i akustiskt hänseende något förbättrade nya hem. Alldeles
tillfredsställande var akustiken ännu icke, och det är föga troligt att den någonsin
blir det, om pelaranordningen i salens fond kvarstår oförändrad — vilket i
betraktande av hela salens arkitektoniska idé torde vara ofrånkomligt.

På hösten 1927 ersattes Konsertföreningens symfonikör med Musikaliska
sällskapet.

Kungliga teatern arbetade i samma livliga tempo som under det närmast
föregående året. Repertoaren riktades med fem nya operor och två nya baletter. Av
de förra voro fyra utländska, nämligen Verdis Maskeradbalen, som nu först
upplevde sin svenska urpremiär, Schrekers Klangen i fjärran, finnen Madetojas
Öster-bottningar samt Puccinis efterlämnade, av Alfano fullbordade Turandot. Den enda
svenska nyheten var Wilhelm Peterson-Bergers nya opera, Adils och Elisiv, som
uruppfördes på tonsättarens 60-årsdag.

Nyinstuderingarna voro legio. Bl. a. gavs Trubaduren i ny uppsättning. Den lätta
genren representerades av Tiggarstudenten (nyinscenering) omväxlande med Sköna
Helena. Vid höstterminens början anställdes en ny balettmästare, Jean Chieplinsky.
Han bragte reda och sammanhang i de under vårterminen i förvanskad form
framförda baletterna av Stravinsky: Pulcinella och Eldfågeln.

Det samarbete som vid ingången av 1927 etablerades mellan de bägge kungliga
scenerna resulterade i framförandet av Per Gynt på Operan med Anders de Wahl
i huvudrollen. Pjäsen blev en stor publikframgång och gick bortåt trettio gånger.
Bland gästerna vid Operan märktes Leo Blech, som stannade en längre tid, vidare
Martin Öhman, Julia Clausen, Nanny Larsén-Todsen, den tyske basen Eman. List.
Operan fortsatte också med sina ungdomsföreställningar och symfonikonserter. Vid
dessa senare framfördes bl. a. Honeggers Konung David samt nya verk av Sibelius.

Årets största musikhändelse var — för Sveriges vidkommande — utan fråga
Femte nordiska musikfesten, som under en hel veckas tid (1—8 maj) gjorde
Stockholm till brännpunkten för de fyra nordiska ländernas konstnärliga intressen.
Danmarks, Norges, Finlands och Sveriges skapande och utövande konstnärer möttes
till ädel tävlan, kamratlig samvaro och festlig gamman. I samband med festen
besöktes Stockholm av en mindre ensemble från den danska nationalscenen, som
på Kungl. teaterns tiljor uppförde Hakon B^rresens komiska enaktare Den kongelige
Gcest samt Siegfried Salomons opera Leonora Christina. Den finska
musikdramatiken företräddes av Leevi Madetojas Österbottningar, den svenska av
Peterson-Bergers Adils och Elisiv.

Hundraårsminnet av Beethovens dödsdag firades av hela den civiliserade världen.
I Sverige liksom överallt uppfördes mästarens verk under osedvanlig
andaktsstämning som symboler för den universella förbrödringen i konstens tecken.

Ett hårt slag för den offentliga kammarmusiken i Stockholm och en smärtsam
förlust för älskarna av intimare musikalisk underhållning var meddelandet om
Kammarmusikföreningens upplösning vid vårterminens utgång.
Havemannkvar-tetten var föreningens sista gästande ensemble. På hösten gav Budapestkvartetten
en konsert i Stockholm, den enda av denna art, om man bortser från
Internationella sällskapets konserter, som programenligt voro ägnade åt olika former av
kammarmusik och varvid ett flertal svenska kompositioner uppfördes för första gången.

— 116 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:04:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1927/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free