- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Sjunde årgången (händelserna 1929) /
110

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kyrkliga händelser 1929. Av Oscar Mannström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hörde, i det att en ny general, Higgins, utsågs av högsta rådet under Bramwell
Booths sjukdom, som ej långt därpå ändade hans liv. De beklagliga
kontroverserna mellan den nye generalen och fam.iljen Booth hunno ej under året biläggas.)

Romerska kurian ingick den 14 juni ett konkordat med Preussen. Fördraget,
som trädde i kraft den 13 augusti, fastställer blott för handen varande praxis och
betecknas såsom liggande »långt nedom de mål den påvlige nuntien uppställt för
sig», men rubbar pariteten mellan denominationerna, i det att likvärdiga, genom
fördrag stadfästa garantier icke samtidigt erbjödos den evangeliska kyrkan, trots
de talrika framxställningar därom, som gjordes från dess instanser och av vilka
den märkligaste var den som avläts av preussiska kyrkans e. o. generalsynod.
Synoden krävde: 1) paritetiska garantier för religionsutövningen, den kyrkliga
äganderätten och andra rättigheter; 2) garanti för kyrkornas självständighet, så
att de framför allt befrias från sitt starka beroende av staten; 3) garanti för
statsbidraget till den allmänna kyrkliga förvaltningen samt 4) stadfästande av det
hittills följda förfarandet att Överkyrkorådet yttrar sig före tillsättandet av
teologiska professurer. Att konkordatet med Rom ingicks utan att samtidigt avseende
fästes vid den evangeliska kyrkans önskningar, ehuruväl denna omfattar två
tredjedelar av Preussens befolkning, visade med full tydlighet, att en definitiv,
tillfredsställande reglering av den preussiska statens förhållande till Preussens evangeliska
kyrka ännu inte ernåtts. Arbetet på vinnandet av en sådan kommer givetvis att
fortsätta och har genom de otaliga opinionsyttringar, som förekommo i samband
med kurians och regeringens förhandlingar och som höra till det, som under 1929
låg i förgrunden av det kyrkliga intresset i Tyskland, vunnit ett starkt underlag.

Beträffande ortodoxa kyrkan är att anteckna, att i Novisad i Serbien hölls en
teologisk sammankomst under beskydd av biskop Ireneus. Under ledning av
professor Dibelius gjordes Filipperbrevet till ämne för samtal mellan ortodoxa och
evangeliska teologer. Samförståndet var det allra bästa. »Den härigenom
uppnådda förtroHga kontakten var», säger docenten S. von Engeström i en kyrklig
årskrönika, »av så mycket större betydelse, som romerska kyrkan utan att lyckas
sedan längre tid sökt åvägabringa förbindelse med den ortodoxa kristenheten.»

I Ryssland fortsattes förtrycks- och våldspolitiken mot kyrkan. I Moskva
lära kyrkorna delvis ha förvandlats till spannmålsmagasin. Och vid julhelgen
förekommo i Moskva antireligiösa processioner, varvid bl. a. in effigie en kyrka,
en synagoga och en moské samt en julgran brändes. Icke förty voro Leningrads
alla kyrkor på juldagen fullpackade med fromma ryssar, och medan band av
kommunistisk ungdom anordnade gatumöten över hela staden, välsignade ryska präster
väldiga och andäktiga församlingar i kyrkor och katedraler. — Sovjet har
avskaffat söndagen och infört hel arbetsvecka. Kyrkan har svarat med att införa
»hel gudstjänstvecka», d. v. s. gudstjänst varje dag.

I Sverige firades liksom i den övriga lutherska världen i kyrkorna
400-årsmin-net av Luthers lilla katekes. En bok om katekesen utgavs av ärkebiskop Nathan
Söderblom och vann stor spridning samt anses vara ett av de förnämsta litterära
bidragen till katekes jubileet över huvud taget. Ett annat reformationsminne
begicks med stor högtidlighet i Örebro till hugfästande av Örebro möte för fyra
hundia år sedan. I Stockholm samlades 7—10 april det femtonde allmänna
kyrkliga mötet. Mötet räknade omkring 900 ombud från hela landet (ungefär en
femtedel av alla församlingar voro representerade) och 800 anmälda deltagare i övrigt.
Mötet var märkligt genom det religiösa allvar, varav det präglades, och den starka

— 110 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:05:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1929/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free